امتیازگیری ترامپ از تحریم ایران برای انتخابات در آمریکا

به گزارش هدا بلاگ، ترامپ به دنبال امتیازگیری و برگ برنده برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و به همین جهت می گوید اگر در انتخابات پیروز شوم، با ایران به توافق خواهم رسید.

امتیازگیری ترامپ از تحریم ایران برای انتخابات در آمریکا

گروه دانشگاه خبرنگاران، زکیه صالحی؛ * ترامپ پیروز به چکاندن ماشه برجام نخواهد شد. آمریکا که ایران را به نقض برجام متهم نموده و به سبب آن درخواست خود را برای فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت اتوماتیک تحریم ها به شورای امنیت و سازمان ملل ارائه داده، مسلما باید دلایل محکم و متقنی برای این کار داشته باشد؛ چرا که بهانه های واهی نمیتواند دلیل درست و منطقی برای متهم کردن ایران قلمداد گردد. اما همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی بار ها اعلام نموده ایران همیشه به تعهداتش در قالب برجام عمل نموده و هیچگاه عملی را مرتکب نشده که از آن تحت عنوان نقض برجام یاد گردد.

از طرفی این خود آمریکا بود که با ترک برجام و بازگرداندن تحریم های یک جانبه این توافقنامه را نقض کرد. پس علتی وجود ندارد که آمریکا بخواهد با دستاویز قراردادن آن مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند. در حال حاضر ایران به واسطه تحریم های سنگین و یک جانبه ای که از سوی آمریکا متحمل شده شرایط مالی خوبی ندارد و همین موضوع سندی برای نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی آمریکاییهاست، اما آن ها با فرافکنی ایران را ناقض برجام معرفی میکنند.

آنچه مسلم است ترامپ به دنبال امتیازگیری و برگ برنده برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و می خواهد با بازی با کارت ایران و اعمال بعضی مسائل از ایران امتیاز بگیرد تا آن را در انتخابات برای خود وجهه همتی قرار دهد. به همین جهت است که چندی است میگوید اگر در انتخابات پیروز شدم طی چند هفته با ایران به توافق خواهم رسید. البته اقدامات اخیر ترامپ به حدی غیرکارشناسانه و عدم احترام به قوانین بین المللی بوده که حتی در ماجرای رای گیری شورای امنیت برای پیش نویس قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نیز نزدیکترین متحدان آمریکا یعنی اروپایی ها بدان رای ممتنع دادند؛ لذا اینکه بازهم می خواهد به این کار ها ادامه دهد و از فعال سازی مکانیسم ماشه سخن می گوید نشان از این دارد که چندان نباید به اظهاراتش توجه کرد چرا که از نظر بین المللی پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد. اما اگر بخواهد خودش مستقلا تصمیم بگیرد، دست به ماشه گردد و به ایران حمله کند مرتکب جنایت شده و مسلما ایران نیز متقابلا پاسخ قاطع و لازم را به او خواهد داد. چون برای این کار هم باید دلایل متقن و کافی ذکر گردد که به چه دلیلی می خواهد دست به ماشه گردد. این در حالی است که ایران به سبب تحریم های آمریکا در شرایط سخت مالی روزگار میگذراند.

از طرفی همانطور که گفته شد ترامپ، چون می خواهد برای انتخابات هم دستاوردی داشته باشد به هر ترفندی شده می خواهد یک امتیاز به دست آورد. البته در این ماجرا باید به نگاه طرف های دیگر برجام در شورای امنیت نیز توجه داشته باشیم. اتحادیه اروپا و به خصوص تروئیکای اروپایی که از این مساله اصلا استقبال ننموده اند و موضع خود را چه در رای گیری شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی و چه پس از آن در خصوص فعال سازی مکانیسم ماشه اعلام نموده اند. چین و روسیه هم که اساسا جدای از اینکه هم پیمان کشورمان هستند؛ فروشنده تسلیحات به ایران هستند و دلیلی بر ممنوعیت فروش نمی بینند و از سوی دیگر نقض برجامی هم از سوی ایران مشاهده ننموده اند که به واسطه آن موافق آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه باشند. بنابراین بعید به نظر می رسد که بحث مکانیسم ماشه دوباره در شورای امنیت مطرح گردد و با موافقت کشور ها همراه گردد.

زکیه صالحی- مسوول سیاسی حوزه خواهران دانشگاه بیرجند

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1582

به "امتیازگیری ترامپ از تحریم ایران برای انتخابات در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیازگیری ترامپ از تحریم ایران برای انتخابات در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید