تاریخ ادبیات بچه ها را دیوانه کرده

به گزارش هدا بلاگ، غلامرضا بکتاش معتقد است شعری که در کتاب درسی انتخاب می شود، باید شعر امروز کودک و نوجوان ما باشد. او همچنین می گوید این نوع پرداختن به تاریخ ادبیات بچه ها را دیوانه کرده است.

تاریخ ادبیات بچه ها را دیوانه کرده

این شاعر بچه ها و نوجوانان در گفت وگو با خبرنگاران، درباره کیفیت کتاب های درسی ادبیات در انتقال غنای ادبیات فارسی و کمک به آموزش زبان و رسم الخط صحیح فارسی به بچه ها و نوجوانان اظهار کرد: به دلیل نبود امکانات در زمانی که ما کودک و دانش آموز بودیم، بار مسئولیت را کتاب های درسی می کشید. املا، صحبت کردن و انشانویسی ما بسیار قوی بود و خلاقیت هایی به این واسطه ایجاد می شد. امروزه خیلی از بچه ها آیا را به صورت عمدی با عین می نویسند و اصلا رسم الخط برای شان مهم نیست.

بکتاش ادامه داد: به دلیل سر فروبردن در لاک گوشی ها هرچه در فضای مجازی هست، به ذهن دانش آموز منتقل می شود و نه خوانش یاد می گیرد و نه رسم الخط. بچه ها وقتی نگاه زیبایی ندارند، نمی توانند خوش نویسی کار کنند. امروزه بچه ها همه بدخط هستند.

او با اشاره به کیفیت پایین شعرهای کتاب درسی ادبیات گفت: باید انصاف به خرج داد، به مرور با کار کردن روی کتاب های درسی، گاهی جسته گریخته می بینیم داستان هایی در کتاب درسی هست که پر از اندیشه است. در شعرها اما حرف تازه ای ندیده ام، یعنی دوست داشتم شعری که در کتاب درسی برای بچه ها و نوجوانان می آید، شعری با مفهوم عمیق و اندیشه بالا باشد که عموما این اتفاق نیفتاده و شعرها سطح شان خیلی پایین تر است.

غلامرضا بکتاش با بیان این که شعری که در کتاب درسی انتخاب می شود باید شعر امروز کودک و نوجوان ما باشد افزود: من کلاس سوم یا چهارم دبستان بودم و شعر میازار موری که دانه کش است در کتاب ما بود، من بلد نبودم این شعر را معنی کنم، اصلا از شعر بدم می آمد، اما امروز به عنوان یک شاعر پرکار، کار می کنم و عاشق شعر هستم. چه شد که نگاه من به شعر برگشت و من یک شاعر شدم؟! سعدی و حافظ برای آن سن و سال سنگین بود. خوب است حالا که شعر کودک و نوجوان داریم، آن ها را که اندیشه و فلسفه دارند در کتاب درسی بگذارند.

این شاعر کودک و نوجوان که معتقد است راه یافتن اثری به کتاب های درسی خیلی سخت است و قانون و قاعده دارد خاطرنشان کرد: اگر خوش انصاف باشند می توانند از میان این خیل آثار شاعران و نویسندگان آثاری را انتخاب کنند. در کتاب آیین نگارش کلاس دهم صفحه 55 شعری از من آمده و سه، چهار سالی است در کتاب درسی است؛ نه به من چیزی گفتند و نه به آن جا رفتم، لطف دوستان بوده و من دیدم که شعر من آمده به کتاب درسی.

او همچنین درباره کسانی که وظیفه تدوین کتاب های درسی ادبیات را برعهده دارند گفت: آن ها یا کار را نمی شناسند یا بلد نیستند یا تحت فشار گروه یا افراد یا تشکیلاتی هستند؛ یعنی نگاه ما به کتاب درسی خصوصا در قسمت ادبیات نگاهی تخصصی نیست، نمی آییم به کتاب های مختلف و آثار خوب نویسندگان نگاه و از میان آن ها انتخاب کنیم.

بکتاش سپس اظهار کرد: من فکر می کنم کتاب درسی هم کمی تحت فشار است و آدم هایی که آن جا هستند و روابطی که با هم دارند مثل همه ناشران و جاهایی است که گروهی چندنفره تشکیل شده اند و به هم نان قرض می دهند. کتاب درسی یک چیز حساس و مهم است و سازمان تالیف کتب درسی باید خیلی آگاهانه کارش را بلد باشد و خیلی آگاهانه انتخاب کند. حاصل نگاه آن ها باید باعث پیشرفت بچه ها شود.

این مدرس ادبیات کودک و نوجوان با بیان یکی از خاطراتش گفت: یک بار به کسی گفتم که من می خواهم ادبیات بخوانم، او گفت من از ادبیات بدم میاد، لعنت به هر چی شاعره، تاریخ ادبیات ما را دیوانه کرد. چون کسی که تاریخ ادبیات یاد می دهد با بچه ها این کار را کرده؛ دیوانه شان کرده. کسی که معلم ادبیات است و شعر تدریس می کند باید عاشق ادبیات باشد، وقتی معلم ادبیات عاشق ادبیات نیست حالا شعر خوب را هم در کتاب درسی بگذاریم، چه فایده ای دارد؟! بچه ها فکر می کنند علوم انسانی یعنی تاریخ ادبیات و سنگ قبر. اما تاریخ ادبیات سنگ قبر شاعران نیست. مگر سعدی مرده است؟ ما با شعر او کار داریم و نه تاریخ تولد و درگذشتش. تاریخ ادبیات سنگ قبر خواندن نیست که بچه ها فقط تاریخ حفظ کنند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1524

به "تاریخ ادبیات بچه ها را دیوانه کرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ ادبیات بچه ها را دیوانه کرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید