خبرنگاران زنجانی ها سفره مهربانی را برای جانوران پهن کنند

به گزارش هدا بلاگ، زنجان - خبرنگاران - رییس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: با توجه به فصل سرما و برف باید هوای جانوران اعم از وحشی و غیر وحشی را بیشتر از فصول دیگر سال داشت و آنها را زیر چتر حمایت خود قرار داد تا گرسنه نمانند.

خبرنگاران زنجانی ها سفره مهربانی را برای جانوران پهن کنند

پرویز رستمی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه کرد: در روزهای سرد زمستان که زمین محصور در برف است و شرایط جوی حاکم، برخی گونه های جانوری را در یافتن تغذیه با مشکل جدی روبرو می کند لازم است انسان ها با حیات وحش، مهربان و دلسوزانه تر رفتار کنند و از به دام انداختن و آسیب رساندن به آنها به جد خودداری کنند.

وی، گفت: حیوانات علفخوار و پرندگان دانه خوار بیشتر از دیگر گونه های جانوری در فصل زمستان مورد تهدید قرار دارند چراکه آنها برای یافتن غذا به ناچار به سکونتگاه های انسانی نزدیک تر می شوند و این انصاف نیست به جای توجه و مهربانی، رفتار ناجوانمردانه و غیرانسانی با آنان کرد.

رستمی، شرح داد: بسیاری از افراد با دیدن وحوش پناه آورده به حریم های شهری و روستایی، نه فقط از آسیب رساندن اجتناب می ورزند بلکه با دادن غذای مناسب به یاری آنها شتافته و با عطوف و مهربانی های خود مانع از گرفتاری و تلف شدنشان می شوند که این دسته از افراد علاوه بر کسب رضای خداوند از کار خداپسندانه خود نیز لذت می برند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در روزهای سرد، برفی و یخی، حیات وحش پناه آورده به حریم روستاها و شهرها بیشتر از روزهای عادی نیازمند مهربانی و توجه انسان ها هستند.

رستمی گفت: برودت بالای هوا از یک طرف و بارش برف و سفیدپوش شدن زمین نیز از دیگر سو باعث می شود حیات وحش به منظور تغذیه به حریم انسانها نزدیک شوند که در این میان لازم است روستائیان و شهروندان از حیوانات پناه آورده مراقبت کنند و اجازه ندهند افراد سودجو و فرصت طلب، قصد جان آنها را بکنند.

وی با بیان اینکه شکار حیات وحش گرسنه و پناه آورده به انسان ها از انصاف به دور است، شرح داد: محیط بانان در فصول سرد سال مراقبت های خود از حیات وحش مناطق را دوچندان می کنند اما از مردم نیز انتظار حمایت و یاری بهتر و بیشتری می رود تا به وحوش که زینت و زیبایی های طبیعت هستند، آسیبی وارد نشود.

رستمی اضافه کرد: حیواناتی چون گنجشک ها و کلاغ ها، گربه ها و سگ ها نیز که در سکونتگاه های انسانی زیست دارند لازم است در فصول سرد و برفی بیشتر مورد حمایت و مهربانی قرار گیرند و با ریختن غذای مناسب و مرغوب، آنها را از شر گرسنگی و مرگ در امان نگه دارند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این اداره کل در فصل زمستان که زمین پوشیده از برف و یخ می شود و حیوانات علفخواری چون آهوان در یافتن تغذیه دچار مشکل می شوند بلافاصله نسبت به پخش علوفه به یاری این گونه های جانوری شاخص می شتابند چراکه این کار نه فقط آنها را از گرسنگی نجات می دهد بلکه مانع از حرکت آنان و ترک منطقه به سمت سکونتگاه های انسانی می شود.

رستمی شرح داد: با توجه به سردسیر بودن منطقه و پیش بینی احتمال بارش برف سنگین، مسوؤلان این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها می کنند تا در فصل زمستان در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه و همچنین در مناطق طارم و ماهنشان که از وجود گونه های جانوری علفخوار همچون آهو، کل و بز و قوچ و میش، برخوردار هستند پخش شود.

وی اضافه کرد: بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین های تحت مالکیت این اداره کل است تامین شده و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می شود.

رستمی از روستاییان و شهروندان خواست درصورت مشاهده وحوش علفخوار در حریم سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را بلافاصله به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 به اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان اطلاع دهند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2005

به "خبرنگاران زنجانی ها سفره مهربانی را برای جانوران پهن کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنجانی ها سفره مهربانی را برای جانوران پهن کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید