داستان مدافع سپاهان و توهین به اهل تسنن

به گزارش هدا بلاگ، یکی از عجیب ترین هایش داستان نیمه شب اردوی تیم ملی المپیک بود. در ایام بازی های آسیایی جاکارتای اندونزی در سال 2018 ساعت 3 صبح استوری یکی از بازیکنان تیم فوتبال امید، فضای مجازی را مثل بمب ترکاند. اسکرین شاتی منصوب به صفحه استوری محمدامین اسدی، بازیکن باشگاه پرسپولیس در گروه های مختلف فوروارد می شد. در این استوری کلماتی منشوری پشت سر هم ردیف شده بودند که معین بود خطاب به یک دختر است. صبح این اتفاق به خبرگزاری ها هم کشیده شد و در نهایت زلاتکو کرانچار، سرمربی وقت تیم و حمید استیلی، مدیر تیم مجبور به واکنش شدند.

داستان مدافع سپاهان و توهین به اهل تسنن

تصویر منتشر شده از اسدی در حالی که مغموم توی لابی هتل نشسته و بلیت بازگشت در دستش دیده می شد، نتیجه واکنش مربیان تیم به اتفاقات شب گذشته بود. با این حال خود اسدی در نخستین واکنشش همه چیز را از اساس تکذیب کرد. این بازیکن جوان مدعی شد شب حادثه وقتی خواب بوده، پیجش هک شده و هکر ها یوزر و پسورد صفحه اش را تغییر داده و آن استوری را منتشر نموده اند. البته این ادعا را تقریبا هیچ کس باور نکرد.

چند روز بعد یک نمونه دیگر باز هم در تیم امید دیده شد. محمد آقاجانپور دیگر بازیکن تیم امید هم یک استوری عجیب منتشر کرد و چند ساعت بعد بلافاصله گفت، پیجش هک شده است. استیلی این بار برخلاف اسدی از بازیکن تیمش حمایت کرد و گفت او بچه خوب و سالمی است، اما باز هم او را راهی خانه کرد.

در این مدت بازیکنان سرشناس دیگری هم درگیر این داستان شده اند. سلبریتی هایی که محاسباتشان غلط از آب درمی آید و بعد مجبور می شوند همه چیز را تکذیب نمایند. تمام این تکذیب کردن ها هم از دو حالت خارج نیست. اگر فضای اینستاگرام باشد، طرف می گوید صفحه ام هک شده و اگر توییتر باشد با توجه به امکان پایین تر هک صفحات، آن فرد مدعی می شود اصلا در این فضا فعالیتی ندارد.

آخرین نمونه این شکل اتفاقات نیز برمی شود به کامنت اکانت منتسب به شایان مصلح بازیکن تیم فوتبال سپاهان. داستان از این قرار است که اکانت منسوب به بازیکن سپاهان نسبت به یکی از بزرگان اهل سنت بی احترامی کرد و اسکرین شاتش بلافاصله همه جا منتشر شد. روز بعد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مصلح را برای ادای پاره ای توضیحات فراخواند و در حکم بدوی این بازیکن را تا اطلاع ثانوی از حضور در رقابت های فوتبالی محروم کرد. اما در حالی که همه به این فکر می کردند که چرا مصلح چنین رفتاری انجام داده، این بازیکن در کمال تعجب مدعی شد اصلا در توییتر فعالیت نداشته است!

این در حالی است که او در کانال تلگرامی اش به صراحت گفته بود به توییتر پیوسته و حتی بعضی از توییت هایش را نیز در کانالش منتشر نموده بود. ضمن اینکه همان پیجی که مصلح منکر اصالتش می شود توسط بعضی پیج های اصلی سایر فوتبالیست ها فالو شده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که تیم سپاهان در یک نبرد مهم باید با استقلال روبرو می شد. قلیچ خانی مدیر رسانه ای باشگاه سپاهان روز آدینه ادعای مصلح را تکرار کرد و گفت: در این زمینه به نظر من سوءتفاهمی ایجاد شد زیرا در فضای مجازی برای ورزشکاران صفحات زیادی وجود دارد. مصلح صفحه ای در توییتر ندارد و فردی هم که صفحه ای را برای مدافع ما در توییتر ایجاد نموده بود، روز گذشته آن را غیبرطرفال کرد. مستندات خود را به فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق ارایه کردیم.

داستان مصلح از آنجایی حساسیت برانگیزتر شده که این بازیکن یک بار دیگر دقیقا به همین دلیل (یعنی توهین به اهل تسنن) با مشکل روبرو شده بود. دو سال قبل شعرخوانی مصلح در یک محفل تقریبا عمومی جنجال زیادی به پا کرد و باعث شد، اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس در نامه ای خواهان برخورد قضایی با مصلح که آن موقع در پرسپولیس توپ می زد، شوند. در آن نامه آمده بود: اینجانبان اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی، مراتب اعتراض شدید خود را به اهانت های مطرح شده در جمع عمومی از سوی یکی از ورزشکاران نسبت به ساحت مبارک خلفای راشدین و امهات المومنین و خاندان رسالت اعلام و درخواست برخورد قضایی قاطع و فروی از سوی مسوولان و برخورد انضباطی از سوی فدراسیون فوتبال و باشگاه مربوطه را داریم. مصلح همان زمان دردسر های زیادی کشید تا این پرونده را برطرف و رجوع کند. او همان زمان در پاسخ به نقدها با ابراز ارادت به برادران اهل تسننش چنین جوسازی هایی را کار عناصر تفرقه انداز دانست.

حال فارغ از مساله شایان مصلح که باید در جای خودش و از جهات زیادی مورد آنالیز قرار بگیرد چراکه این نوع رفتار ها فارغ از مسائل فوتبالی در بطن جامعه اثرگذار هستند، می توان این سوال را پرسید که چرا چنین روندی به وجود می آید؟ بخشی از آن می تواند مربوط به هنجار های جامعه باشد. شاید یک فوتبالیست در انگلستان حتی اگر فیلم غیراخلاقی اش هم منتشر شود، مجبور نباشد دست به تکذیب بزند. اما در ایران اوضاع کاملا متفاوت است. اینجا بازیکنان به خاطر عرف جامعه و مجازات هایی که در کمیته های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال وضع می شود گاهی مجبور می شوند، چت کردنشان را نیز تکذیب نمایند و دست به دامان هکر ها و فالور های فیک شوند. بسیاری از فوتبالیست ها برای مصون ماندن از لو رفتن مسائل خصوصی شان و فرار از عواقب احتمالی، پیج های پرایوتی دارند که فقط افراد مطمئن می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

از طرف دیگر می توان به این نکته اشاره نمود که وقتی بازیکنان از شرایط آگاهی دارند آیا بهتر نیست کمی بیشتر مراقب رفتارشان باشند؟ آیا این بهتر از تکذیب های عجیب و غریب که همگی از یک فرمت پیروی می نمایند، نیست؟ آیا سلبریتی هایی که از قضاوت های دیگران به تنگ آمده اند، می دانند دروغ گفتن هایی از این دست خودش یک نوع بی اخلاقی است؟ شاید یک جامعه شناس بهتر بتواند به این سوالات پاسخ دهد، اما هر چه که هست، بازیکنان فوتبال باید حواسشان را خیلی جمع نمایند. آن ها باید بدانند هر کاری هم نمایند و حتی اگر در آرمان شهر اخلاقی جهان هم زندگی نمایند، همواره افرادی مسلح به اسکرین شات در اطراف شان هستند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1252

به "داستان مدافع سپاهان و توهین به اهل تسنن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مدافع سپاهان و توهین به اهل تسنن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید