درایو NAS چیست و چرا باید برای خانه NAS بخریم؟ چه نکاتی را هنگام خرید NAS دقت کنیم؟

به گزارش هدا بلاگ، دستگاه های NAS یا Network Attached Storage اجازه می دهند شما به وسیله هر کامپیوتر یا دستگاه همراهی به فایل ها و پوشته های خود دسترسی داشته باشید؛ البته به شرطی که همه این دستگاه ها به یک شبکه وصل باشند.

درایو NAS چیست و چرا باید برای خانه NAS بخریم؟ چه نکاتی را هنگام خرید NAS دقت کنیم؟

اساسا، NAS دستگاهی است که چند دستگاه ذخیره سازی مانند هارددیسک را به شبکه وصل می نماید. ما در این مطلب، می خواهیم کمی درباره دستگاه های NAS و به ویژه NAS خانگی صحبت کنیم و بگوییم چرا اصلا باید یک NAS خرید و بعد چگونه باید آن را نصب و پیکربندی کرد!

NAS چیست؟

به دستگاه های NAS مشابه یک راهکار ذخیره سازی ابری (Cloud) نگاه کنید. مشابه راهکار های Google Drive یا Dropbox با این تفاوت که در کنار خودتان است و زیر همان سقفی است که شما زندگی می کنید.

دستگاه های ذخیره سازی جدا از کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی موبایل شما است و چندین دستگاه و کاربر به طور همزمان می توانند به آن وصل شوند. افزون بر این، اگر کامپیوترهای شما با مشکل روبرو شوند؛ هنوز امکان دسترسی به فایل ها و اطلاعات توسط سایر دستگاه های شبکه وجود دارد.

حتی با یک پیکربندی درست می توانید یک دستگاه NAS را به وسیله اینترنت به یک سرویس ذخیره سازی ابری تبدیل کنید تا از راه دور هم به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.

شما یک یا چند هارددیسک یا درایو SSD را درون یک NAS قرار می دهید و با یک کلیک آن ها را در شبکه برای همه دستگاه ها به اشتراک می گذارید. می توانید این هارددیسک ها یا اس اس دی ها را جابه جا کنید یا بر تعداد آن ها بیفزایید.

چرا باید NAS بخریم؟

دلایل مختلفی برای خرید یک دستگاه NAS توسط کاربران خانگی وجود دارد. یکی از این دلایل، پشتیبان گیری مداوم از اطلاعات گوشی و دوربین های حفاظتی خانه است.

یک گردش کار سنتی برای تهیه پشتیبان از تصاویر و ویدئوها، اتصال هر دستگاه (مثلا گوشی تلفن همراه) به کامپیوتر و کپی کردن پوشه ها و فایل ها است. وقتی یکی از اعضای خانواده بخواهد عکس ها و ویدئوهایش را کپی کند؛ باید دستگاه او را به کامپیوتر بزنید یا اینکه از روش های دیگری مانند ارسال اطلاعات به ایمیل یا یک پیغام رسان بهره ببرید.

داشتن یک دستگاه NAS می تواند این روال را بسیار ساده نموده و بهبود ببخشد. هر فردی از اعضای خانواده می تواند به طور مستقیم اطلاعاتش را روی NAS پشتیبان گیری و کپی کند؛ بدون اینکه احتیاج باشد گوشی یا تبلت و لپ تاپش را به کامپیوتر شما وصل کند. می تواند از گزینه های پشتیبان گیری اتوماتیک و بی سیم یا از راه دور بهره ببرد و دیگر مجبور نباشد زمان خودش هدر برود یا حتما از دستگاه خودش دور گردد.

به علاوه، معمولا دستگاه های NAS هم ظرفیت ذخیره سازی زیادی دارند و هم این ظرفیت قابل توسعه است. یعنی شما یک NAS با یک ترابایت فضای ذخیره سازی خریداری می کنید ولی می توانید بعدا یک ترابایت دیگر به آن اضافه کنید.

مستقیما می توانید فایل هایی مانند اسناد اداری، تصاویر و ویدئوها را روی خود NAS و تحت شبکه ویرایش کنید. در حالت عادی، اگر هر کاربر یک کپی از این فایل ها داشته باشد؛ هیچ تغییری در آن ایجاد نمی گردد تا اینکه همه سیستم ها با یکدیگر همگام سازی شوند ولی با NAS به طور همزمان همه اعضا و کاربران به یک نسخه مشابه دسترسی دارند.

دستگاه های NAS برای پشتیبان گیری، نگهداری حجم بالایی از فیلم ها و تصاویر، در امان ماندن اطلاعات مهم از خرابی و سرقت و مخدوش شدن یا عدم دسترسی در صورت خرابی کامپیوتر و ساختن درایوهای مختلف برای هریک از اعضای خانواده بسیار مناسب هستند.

حالا، بیایید آنالیز کنیم هنگام خرید یک NAS باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

NAS با دیسک و بدون دیسک: کدام یک را بخریم؟

دو شرکت Seagate و Western Digital جزو عظیم ترین سازندگان درایوهای ذخیره سازی هستند که دستگاه های NAS با دیسک های از پیش نصب شده می فروشند. راه اندازی و نصب این مدل های NAS بسیار ساده و سریع است.

همه آن چیزی که شما احتیاج دارید را در خود جای دادند و آماده به کار هستند. کافی است یک NAS سیگیت یا وسترن دیجیتالی را خریداری نموده؛ به خانه بیاورید و به برق وصل کنید؛ دستورالعمل های روی صفحه نمایش را دنبال نموده و آغاز به ریختن اطلاعات روی آن کنید. معمولا این مدل ها دارای یک اپلیکیشن تلفن همراه هم هستند.

اما NAS با دیسک از پیش نصب شده، دارای محدودیت هایی هم هست. عظیم ترین محدودیت این است که نمی توانید دیسک بیشتری به NAS اضافه کنید یا اینکه ممکن است برای راه اندازی اولیه به اینترنت احتیاج داشته باشند ولی شما بخواهید از NAS به صورت آفلاین بهره ببرید. در صورت خرابی دیسک این NAS، تقریبا بی استفاده است و نکته منفی آخر اینکه معمولا گران تر هم هستند.

اما بعضی برندهای تجاری معروف دنیای ذخیره سازی مانند کیونپ و سینولوژی، NAS بدون دیسک می دهند. یعنی شما ابتدا یک NAS بدون هیچ گونه هارددیسک یا SSD خریداری نموده و بعد می توانید براساس علاقه و احتیاج خودتان مجددا وارد بازار شده و هارددیسک یا SSD دلخواه را خریداری و به NAS اضافه کنید.

این روش احتیاج به بعضی تنظیمات اولیه دارد ولی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری تقریبا کاملا انعطاف پذیر است و شامل هیچ محدودیتی نمی گردد. راه چارههای Diskless NAS معمولا در ظرفیت ها و پیکربندی های مختلفی ارائه می شوند و شما می توانید دقیقا برحسب احتیاج خود یا آینده نگری بهترین مدل را انتخاب کنید.

سینولوژی (Synology) مشهورترین سازنده دستگاه های Diskless NAS است. نت گیر، کیونپ و ایسوس از دیگر برندهایی هستند که NAS بدون دیسک عرضه می نمایند. در ظاهر، قیمت NAS بدون دیسک گران تر از NAS دارای دیسک به طور پیش فرض است ولی شما دارید یک دستگاه کاملا انعطاف پذیر برای استفاده طولانی مدت می خرید و اگر این گونه به قضیه نگاه کنید؛ ارزان تر می شوند.

مثلا، می توانید یک NAS سه درایو بخرید و فقط از یک درایو آن استفاده نموده تا به تدریج به درایوهای دیگر احتیاج پیدا کنید.

NAS بدون دیسک دارای یک سیستم عامل تمام عیار است. به طور مثال، دستگاه های سینولوژی از سیستم عامل On Synology بهره برده که تقریبا از همه فرمت های فایلی و اپلیکیشن ها پشتیبانی می نماید و می تواند برای شما یک سرور فایل، سرور استریم ویدیو، سیستم نظارت تصویری و یک سرور ایمیل راه اندازی کند.

ساده ترین NAS: از درگاه USB روتر خود بهره ببرید!

اگر چندین هارددیسک اکسترنال دارید؛ این شانس را خواهید داشت که برای خودتان یک NAS بسازید.

بسیاری از مودم ها و روترهای سطح بالا و حتی این روزها رده متوسط، دارای یک یا چند درگاه USB هستند. شما با این درگاه USB می توانید یک هارددیسک اکسترنال را به یک NAS تبدیل کنید. کافی است هارددیسک اکسترنال را به درگاه USB مودم یا روتر وصل کنید؛ وارد تنظیمات پنل کاربری مودم یا روتر شده و قابلیت سرور فایل برای آن را فعال کنید.

به عنوان مثال، در روترهای نت گیر این قابلیت ReadySHARE نامیده می گردد. شرکت های ایسوس، تی پی لینک و دی لینک هم این ویژگی را ارائه می دهند و شما به سادگی می توانید یک NAS خانگی داشته باشید.

البته، این راه چاره به طور طبیعی با معایبی روبرو است و جایگزین کاملی برای دستگاه های NAS نیست. مشکل نخست این است که فقط می توانید یک هارددیسک اکسترنال را به مودم یا روتر وصل کنید و با محدودیت فضای ذخیره سازی روبرو هستید. محدودیت دیگر، عدم برخورداری از بعضی ویژگی ها مانند پشتیبان گیری اتوماتیک یا قدرت پردازشی بالا برای ویرایش تصاویر و ویدئو یا استریم بازی است.

با Raspberry Pi در خانه NAS بسازید

یکی دیگر از روش های کم هزینه، استفاده از رزبری پای به عنوان NAS است. از آن جا که ذاتا پای یک کامپیوتر کم مصرف و کم هزینه است و لینوکس را اجرا می نماید؛ کاربردهای زیادی دارد از جمله برای سرور فایل و NAS.

NAS مبتنی بر پای می تواند چند نکته منفی داشته باشد. از جمله درگاه های USB و شبکه که شاید در دسترس نباشند. اگر به یک یا دو درایو بیشتر احتیاج ندارید و سرعت انتقال اطلاعات سریع برایتان اهمیت ندارد؛ NAS با پای خوب است.

پای یک کامپیوتر کامل است و می تواند پیشنهادهای مختلفی برای شما داشته باشد. بسیاری از قابلیت هایی که در NAS سینولوژی سراغ داریم را می توان با یک NAS پای داشت.

نصب و راه اندازی NAS ساده است

به طور کلی، چه یک NAS با دیسک پیش فرض یا بدون دیسک بخرید؛ حتی سراغ NAS با پای یا NAS با درگاه USB روتر بروید؛ نصب و راه اندازی آن ها ساده است و نباید ترسی درباره این موضوع داشته باشید. همه این موارد، دارای راهنماهای ساده ای هستند؛ بسیار ساده تر از راه اندازی یک مودم و روتر!

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2892

به "درایو NAS چیست و چرا باید برای خانه NAS بخریم؟ چه نکاتی را هنگام خرید NAS دقت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درایو NAS چیست و چرا باید برای خانه NAS بخریم؟ چه نکاتی را هنگام خرید NAS دقت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید