سایه جنگ بر سر چین و آمریکا ، بالا دریافت نزاع چین و آمریکا در سالگرد پرل هاربر

به گزارش هدا بلاگ، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ در گزارشی با یادآوری افزایش منازعات میان چین و آمریکا و قرار دریافت طرفین در یک شرایط شکننده نوشته است دو طرف درگیر یک نبرد ناخواسته شده اند.

سایه جنگ بر سر چین و آمریکا ، بالا دریافت نزاع چین و آمریکا در سالگرد پرل هاربر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارشی نوشت: سایه جنگ سرد بر روابط چین و آمریکا بیش از هر زمانی سنگینی می کند و سرعت دریافت تنش های بی سابقه میان دو کشور، می تواند باعث بروز یک رویارویی ناخواسته شود و آنها را به جنگ بکشاند.

رسانه های چین این روزها بارها مواضع دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را در قبال چین نگران کننده توصیف کرده اند در تازه ترین مورد وانگ یی عضو ارشد شورای دولتی و وزیر خارجه چین گفته است: آمریکا عقل خود را از دست داده است و بی پروا در راستا یکجانبه گرایی و قلدری پیش می رود.

برای اولین بار یانگ جیه چی عضو بلند پایه شورای دولتی چین ماه گذشته با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هاوایی ملاقات کرد این نخستین ملاقات دو مقام بلند پایه دو کشور در عرض یک سال گذشته بوده است ملاقات محرمانه ای که به نوشته این روزنامه به شکلی عجیب با سالگرد بمباران پرل هاربر در 80 سال قبل، همزمان شد اقدامی از سوی ژاپنی ها که شرایط خاصی را پس از آن برای آمریکا بوجود آورد.

روزنامه با اشاره به اختلافات دو کشور بخصوص در زمینه های اقتصادی و فنی نوشته است: همین موضوع می تواند بیشتر آنها را به سمت شرایط جنگ سرد سوق دهد و خطر رویارویی از دیدگاه تحلیلگران فزاینده تر شده است.

ساوت چاینا مسایلی چون فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان ، سین کیانگ، دریای جنوبی، هنگ کنگ و همه گیری کرونا را از جمله اختلافات عدیده دو طرف دانسته که باعث فاصله گرفت روزافزون دو کشور از یکدیگر شده است.

نشریه از قول گراهام آلیسون استاد دانشگاه هاروارد می نویسد: آزمایش سختی پیش روی دو قدرت بزرگ دنیا در سال 2020میلادی قرار گرفته که یادآور دوران پرل هاربر است ژاپنی ها هفتم دسامبر 1941 به شکلی غافلگیرانه این بندر را بمباران کردند.

مالکوم دیویس تحلیلگر موسسه راهبردی استرالیا به نشریه گفته است: چین کرونا ویروس را فرصتی بسیار مناسب برای تضعیف آمریکا دیده است احتمال اینکه توان مقابله جویی خود را در این دوره به رخ بکشد منتفی نیست به هر صورت شرایط هشدار دهنده است.

یوان پنگ رییس موسسه مطالعات بین المللی معاصر که یک ارگان دولتی چین است می گوید: شرایط ناجوری است چین باید برای رویارویی نظامی آماده باشد بدترین شرایط ضد چین بعد از جنبش دانشجویی سال 1989 میلادی بوجود آورده است.

با این حال ساوت چاینا تاکید کرد که از دیدگاه وانگ یی وزیر خارجه چین این کشور نه به دنبال به چالش کشیدن آمریکا، نه جایگزینی آن کشور است و حتی به دنبال رویارویی نیست اما شرایط روابط بدترین حالت در 4 دهه گذشته را نشان می دهد.

این روزنامه افزود از دیدگاه تحلیلگران بهتر آن است که آمریکا و چین بیش از این به سمت محک زدن یکدیگر نروند و نداشتن ساختاری برای رایزنی ها بخصوص در زمینه نظامی و مدیریت نکردن بر منازعات می تواند خطر حوادث بیشتر و پیامدهای ناخواسته را به دنبال داشته باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1174

به "سایه جنگ بر سر چین و آمریکا ، بالا دریافت نزاع چین و آمریکا در سالگرد پرل هاربر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه جنگ بر سر چین و آمریکا ، بالا دریافت نزاع چین و آمریکا در سالگرد پرل هاربر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید