نشانه های اوتیسم؛ 15 علامت هشدار دهنده

به گزارش هدا بلاگ، نشانه های اوتیسم می توانند بسیار گیج کننده باشند. چون بسیاری از آن ها در انسا ن های سالم و معمولی هم دیده می شوند. نکته مهم، وجود داشتن چندین نشانه بطور همزمان و تشخیص آن توسط فرد مجرب است تا بشود قضاوت قطعی کرد. خوب است بدانیم این نشانه ها چیست تا در صورت احساس خطر به متخصص مراجعه کنیم.

نشانه های اوتیسم؛ 15 علامت هشدار دهنده

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت در سال 1975 از هر 5 هزار نفر یک نفر به اوتیسم مبتلا بوده، در سال 2004 از هر 166 نفر یک فرد مبتلا به اوتیسم شناسایی شده و در سال 2014 از هر 42 کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم بوده است. پس همانطور که می بینید با یک اختلال رو به رشد طرف هستیم. بیایید با بارزترین نشانه های ابتلا به اوتیسم آشنا شویم.

نشانه های اوتیسم

این روز ها در بیشتر مقالات مرتبط با اوتیسم به جای استفاده از واژه اوتیسم از اختلال طیف اوتیسم استفاده می شود. می دانید چرا؟ چون میزان بروز رفتار های اوتیستیک در هر شخص با توجه به سطح رشدی و سن تقویمی متفاوت است. همین باعث می شود هر شخصی در یک طیف (اوتیسم خفیف تا شدید و با علائم متفاوت) قرار بگیرد. به هرحال حتی با وجود این طیف دانستن نشانه های زیر، در شناخت و تشخیص این بیماری می تواند بسیار مفید باشد. این نشانه های اوتیسم در دوران کودکی بروز می کند و در تمام طول زندگی فرد ادامه می یابد:

1- واژه سازی غیر طبیعی

فرد مبتلا به اوتیسم به شکلی که دلش بخواهد واژه سازی می کند و آن واژه را برای همیشه جایگزین واسه صحیح می کند. به طور مثال برای اشاره به کتاب از کلمه پوپو استفاده می کند.

2- تاخیر کلامی

فرد مبتلا به اوتیسم در کودکی تاخیر کلامی داشته است. یعنی کودک مبتلا به اوتیسم از بچه ها هم سن و سال خود عقب تر است. البته در برخی موارد دیده شده که کودک جملات طولانی و سنگین را بیان می کند. اما این به معنای تولید کلام نیست بلکه تقلید صرف است.

بیشتر بدانید: دیر حرف زدن کودک؛ نشانه های هشدار دهنده را بشناسیم

3- ضمیر من

کودک مبتلا به اوتیسم تصوری از من ندارد. یعنی برای اشاره کردن به خودش ممکن است بجای استفاده از ضمیر من نامش را بگوید. مثلا بجای گفتن من رفتم بازی بگوید زهرا رفت بازی.

4- برقراری ارتباط

اشخاص مبتلا به اوتیسم نمی توانند بخوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و مثلا اگر در یک جمع قرار گرفتند، متناسب با همان جمع رفتار کنند یا در مورد موضوع مورد بحث همه، صحبت کنند.

5- تمرکز

در حالت عادی یک شخص ممکن است پس از مثلا 30 دقیقه، از انجام دادن یک فعالیت تکراری خسته بشود. ولی اشخاص مبتلا به اوتیسم علایقی دارند که می توانند ساعت ها بر روی آن تمرکز کنند، بدون اینکه خسته شوند.

6- ارتباط چشمی

از آنجایی که این اشخاص در حیطه برقراری ارتباط مشکل دارند، نمی توانند بخوبی تماس چشمی برقرار کنند. این مورد البته در اوتیسم متوسط تا شدید دیده می شود.

7- تفکر انتزاعی

یکی دیگر از نشانه های اوتیسم نداشتن درک انتزاعی است که باعث می شود اشخاص مبتلا به اوتیسم نتوانند بخوبی متوجه کنایه ها و ضرب المثل ها بشوند.

8- هم ذات پنداری

این افراد ممکن است نتوانند بخوبی دیگران را درک کنند و متوجه احساسات شان بشوند. یا اینکه خود را بجای شخصی بگذارند و با او همدردی کنند.

9- آستانه تحمل

آستانه تحمل افراد مبتلا به اوتیسم بسیار عجیب است. آن ها ممکن است نسبت به صدا های بسیار ضعیف واکنش شدید نشان دهند، ولی در مقابل صدا های بلند بی تفاوت باشند. یا درد زیادی را بتوانند تحمل کنند، اما از عهده تحمل درد های کوچک برنیایند.

10- علاقه به پنکه یا لباسشویی

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است ساعت ها چرخیدن پنکه یا لباسشویی در حال کار را تماشا کنند، بدون آنکه حوصله شان سر برود.

11- از دست دادن مهارت ها

این افراد ممکن است مهارت هایی که زمانی داشته اند را ناگهان از دست بدهند. مثلا کودکی که قادر به گفتن 20 کلمه بود ناگهان گنجینه لغاتش به 10 کلمه و سپس 5 کلمه کاهش یابد.

12- اشاره

یکی دیگر از نشانه های اوتیسم ناتوانی در درک اشارات است. این افراد ممکن است متوجه اشارات نشوند. یعنی وقتی به جایی یا کسی اشاره می شود، نمی توانند این را درک کنند که باید به آن سمت و سو نگاه کنند.

13- بیان نیاز

از آنجایی که این بچه ها تاخیر کلامی دارند، پس در بیان نیاز های خود دچار مشکل هستند و ممکن است با حرکات غیر معمول خواسته هایشان را بیان کنند.

14- اعمال نمادین

افراد مبتلا به اوتیسم قادر به انجام دادن کار های نمادین نیستند، چون تصوری از آن ندارند. مثلا کودک مبتلا به اوتیسم بازی های نمادین نمی کند. بازی نمادین یعنی برداشتن یک مکعب و بازی کردن با آن بعنوان یک تلفن.

15- حرکات تکراری

یکی دیگر از رفتارهای اوتیستیک انجام دادن یک سری حرکات تکراری بدون خستگی است. این حرکات می تواند چیدن اشیا بصورت خاص، چرخیدن، تکان دادن عضوی از بدن یا طی کردن یک راستا رفت و برگشت بصورت مداوم باشد و در صورتیکه دخالتی در این امر توسط دیگران صورت بگیرد، شخص مبتلا عصبی و پرخاشگر می شود.

بیشتر بخوانید:علائم بیماری اوتیسم یا درخودماندگی چیست؟بهرحال از قلم نیاندازید، حتی با در دست داشتن نشانه های اوتیسم که در بالا به آن ها اشاره شد، باز هم تشخیص اوتیسم بسیار سخت است. بچه ها سالم بسیاری هستند که تاخیر کلامی دارند، یا از تماشای پنکه لذت می برند. به همین دلیل است که باید تشخیص اوتیسم توسط یک شخص با تجربه در این حوزه صورت بگیرد. در برخی موارد اوتیسم کودک در 18 ماهگی تشخیص داده شده و در 2 سالگی شاید بتواند اطمینان بیشتری به نظر متخصصان داشت. اما در مواردی تا سنین بالاتر نمی توان نظر قطعی داد. همین امر باعث شده محققان بدنبال راه هایی بجز معاینه بالینی برای تشخیص اوتیسم باشند و تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد. اگرچه فعلا تنها راه ممکن بسنده کردن به همین علائم و نشانه هاست.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2361

به "نشانه های اوتیسم؛ 15 علامت هشدار دهنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های اوتیسم؛ 15 علامت هشدار دهنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید