نظر استادان روان شناسی؛ چرا کتاب های جیبی یا کم حجم را دوست داریم؟

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از آرچیتکترال دایجست، در میان کارشناسان ادبی و حتی خود نویسنده ها این سؤال هنوز تقریباً مبهم و بدون پاسخ گذاشته شده است که چرا کتاب های میز قهوه یا همان کتاب های جیبی و کم حجم در میان بیشتر قشرهای جامعه محبوب هستند. به طور کلی چرا مردم بیشتر ترجیح می دهند داستان ها و کتاب های کم حجم و کوتاه بخوانند. شاید بسیاری از ما پاسخ این جملات را می دانیم؛ ولی وقتی موضوع به تحقیقات روان شناسان جامعه شناس می رسد، کمی پیچیده می شود.

نظر استادان روان شناسی؛ چرا کتاب های جیبی یا کم حجم را دوست داریم؟

بسیاری از مردم در اولین پاسخ خود به این سؤال به طور حتم محبوبیت این کتاب های جیبی و کم حجم را با راحتی و شاید کمبود زمان فراغت مخاطبان پاسخ می دهند؛ ولی پاول هریس استادتمام روان شناسی دانشگاه فلوریدا موضوع را موشکافی کرده است و می گوید که این مسئله بیشتر به نوع شخصیت مخاطبان ارتباط دارد. این استاد دانشکده رولینز دانشگاه فلوریدا معتقد است همان قدر که شخصیت و هویت آدم ها را با مشخصات ظاهری، خالکوبی بدن و چیزهای مثل این می شود تشخیص داد، به همان اندازه هم انتخاب کتاب های جیبی توسط افراد حال و هوای درونی آنها را لو می دهد.

کتاب ها و انواع و ژانرهای مختلف آن ها از سوی افراد مختلفی بر اساس سابقه و سلیقه انتخاب می شود و این قضیه در مورد کتاب های جیبی بسیار پررنگ تر است. به عبارتی فرد بر اساس شخصیت خود نوع کتاب جیبی را ترجیح می دهد چون دوست دارد اطرافیانش و شبکه دوستانش او را با این هویت بشناسند. به عبارتی کتاب های جیبی که حملشان و به نوعی نشان دادن آنها به اطرافیان ساده تر است، همان شخصیت و سلیقه درونی و شاید تحمیلی افراد است که می خواهند به بقیه نشان دهند یا وانمود کنند.

آنها می دانند مردم با دیدن کتاب های جیبی همراه آنها به سرعت درباره موضوع کتاب و ارتباط آن با فرد حمل کننده آن قضاوت خواهند کرد؛ پس فرد به سرعت برای انتقال این هویت واقعی یا ظاهری از روش کتاب جیبی استفاده می کند. گاهی اوقات معلوم نیست که طرف مقابل موضوع یا ژانر کتاب را دوست داشته باشد ولی دوست دارید این سبک و سلیقه را به او تحمیل یا حداقل پیشنهاد کنید. دکتر کوین بنت استاد روان شناسی دانشگاه پن استیت می گوید در بسیاری از حالات کتاب های جیبی واسطه ای برای مکالمه و آشنایی است.

دکتر آگوستین از دانشگاه ایلینویس نیز درباره این پدیده اعتقاد دارد که موضوع این کتاب ها هرچه که می خواهد باشد فرقی نمی کند. مهم اینجاست که بتواند احساسات فرد را به شخص یا مخاطب مقابل انتقال دهد که در بیشتر موارد از جنس مخالف هستند. این کتاب ها تصاویر مهیجی دارند و برای جلب توجه شخص مقابل بهترین گزینه هستند و همین جاست که موضوع انتخاب شده اولین گفتگوی بین دو طرف را افتتاح خواهد کرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2606

به "نظر استادان روان شناسی؛ چرا کتاب های جیبی یا کم حجم را دوست داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر استادان روان شناسی؛ چرا کتاب های جیبی یا کم حجم را دوست داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید