نمایشگاه کتاب مجازی؛ کودتا، استقبال و پیشنهاد

به گزارش پیوست مجله ها، بعضی موافق اند، اما بعضی دیگر خوش بین نیستند؛ ناشران نظرات متفاوتی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی دارند و البته اغلب آن ها خواهان اطلاع رسانی دقیق در این باره هستند.

نمایشگاه کتاب مجازی؛ کودتا، استقبال و پیشنهاد

به گزارش پیوست مجله ها، درحالی که بنا بر اعلام شورای سیاست گذاری سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار بود این رویداد فرهنگی در بیست وششم فروردین ماه امسال شروع به کار کند، شیوع ویروس کرونا برگزاری آن را به تعلیق کشاند تا کتاب های آماده برای رسیدن به نمایشگاه در انبار ناشران خاک بخورند.

پس از این که در کشورهای دیگر هم که برگزاری رویدادهای عظیم فرهنگی به حالت تعلیق درآمده بود از برگزاری بعضی از آن ها از جمله نمایشگاه کتاب به طور مجازی خبرهایی شنیده شد، حالا چند روزی است که زمزمه هایی درباره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی شنیده می گردد؛ از جمله نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب این موضوع را مطرح نموده است.

بعضی از ناشران هنوز در این باره چیزی نشنیده اند، بعضی دیگر که هم چیزهایی در این باره شنیده اند خواهان شفاف سازی و اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه هستند. از طرفی عده ای دیگر هم این حضور مجازی را فرصتی برای جبران زیانی که در مدت اخیر به ناشران وارد شده می دانند.

کودتا علیه نمایشگاه کتاب!

محمد عزیزی، مدیر نشر روزگار درباره برگزاری سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی اظهار می نماید: ما اطلاع دقیقی از نمایشگاه کتاب مجازی نداریم. در واقع تصوری نداریم که می خواهند چه کار نمایند. باید در این مورد اطلاع رسانی دقیقی به مردم و ناشران بگردد تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد. الان ما نمی دانیم منظورشان از نمایشگاه کتاب مجازی چیست، می خواهند کتاب ها را به صورت پستی بفرستند یا کار دیگری قرار است انجام گردد؟

او با بیان این خواسته که به ناشران و مردم شرح بدهند نمایشگاه کتاب مجازی به چه شکل قرار است برگزار گردد، گفت: در یک فضای تاریک و در یک شرایط نامشخص نمی توان اظهارنظر کرد. با توجه به این که نمی دانیم منظور از نمایشگاه مجازی چیست، نمی توان گفت که فضا در آن به چه شکل خواهد بود. باید اطلاع رسانی گردد نه این که یک دفعه بدون اطلاع رسانی بگویند دو هفته دیگر قرار است نمایشگاه کتاب مجازی برگزار گردد. به نظر من، بدون اطلاع رسانی، این کار یک جور کودتا علیه همایش فرهنگی عظیمی است که هر سال انجام می گرفت.

این ناشر همچنین اظهار کرد: در فضای غیرمجازی که متاسفانه همواره نشر روزگار نسبت به تعداد کتاب های زیادی که داشت، فضای کمی در اختیار داشت و فضای بیشتر در اختیار کسانی قرار می گرفت که بعضا حتی ناشر نبودند یا شبه ناشر یا ناشر دولتی بودند. امیدوارم در فضای مجازی هم این طور نباشد.

استقبال از نمایشگاه مجازی

مهدی سجودی، مدیر نشر مهراندیش نیز درباره ابعاد مختلف برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گفت: اتفاقا به نظرم می رسد به خاطر این که نمایشگاه کتاب به دلیل شرایط فعلی برگزار نمی گردد، خوب است که حرکتی مشابه صورت بگیرد. فکر می کنم اگر تمهیداتی را درنظر بگیرند تا فضای نمایشگاهی در فضای دیجیتال ایجاد گردد، می تواند جبران گردد.

او اضافه کرد: می توانند امکان تخفیف های ویژه را هم ایجاد نمایند یا این که خود وزارت ارشاد مساعدت کند تا مشابه کاری که در سایت فیدیبو انجام شد تا مردم بتوانند کتاب ها را با تخفیف هایی بیش از حد معمول خریداری نمایند، انجام گردد. در مجموع باید تمهیداتی را که به ترتیبی فضای نمایشگاهی را این بار در فضای دیجیتال به وجود بیاورد پیش بینی کرد. به نظرم این کار خیلی خوب است و به بازار کتاب هم رونق می دهد و می تواند توقع ناشران و مخاطبان کتاب را هم تا حدی رفع کند.

سجودی که معتقد است برای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی به یک حرکت جمعی تر احتیاج است اعلام کرد: خود موسسه نمایشگاه های فرهنگی می تواند یک نمایشگاه مجازی ایجاد کند و ناشران با همان شرایط و ضوابطی که برای پذیرش کتاب ها داشتند، کتاب های شان را در فضای مجازی عرضه نمایند، به این ترتیب هر ناشر باز هم بخش و فضای خود را دارد. حتی می توان آن تالارهای گفت وگو را هم برگزار کرد و بن هایی که مردم هرساله داشتند هم برقرار باشد و به هر حال می گردد به آن نمایشگاهی که هرساله در مصلی برگزار می شد خیلی نزدیک شد.

این نوآوری ها باید انجام گردد

همچنین منوچهر حسن زاده، مدیر نشر مروارید، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی با مطرح کردن این سوال که این تا چه اندازه جدی است چنین اظهار نظر کرد: من به مکانیزم نمایشگاه مجازی خیلی وارد نیستم، ولی به هر حال این نوآوری ها باید انجام گردد و طبیعت زندگی امروز است.

او اضافه کرد: این روش در ابتدا یقینا مشکلاتی خواهد داشت تا جا بیفتد. اما به هر حال من موافق هستم.

این بودجه صرف رایگان کردن پست کتاب گردد

مرتضی زینعلی، مدیر نشر دانشگاهی جامعه نگر، نیز در این باره گفت: من درباره این که زیرساخت های نمایشگاه کتاب مجازی تا زمان مقرر آماده گردد، تردید دارم.

او در ادامه با اشاره به تفاوت هایی که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با دیگر نمایشگاه های بین المللی کتاب دارد اعلام کرد: نمایشگاه ما تفاوت هایی با نمایشگاه های دیگر دارد که باعث می گردد کمتر قابلیت برگزاری به صورت مجازی را داشته باشد. نمایشگاه ما بیشتر فروشگاه است، یعنی جنبه فروشگاهی آن نسبت به جنبه نمایشگاهی اش قوی تر است. به هر حال من در این که یک پلتفرم فروش بخواهد آماده گردد و کتاب های ناشران را بفروشد تردید دارم چون هزینه هنگفتی خواهد برد که سال های بعد استفاده ای نخواهد داشت.

این ناشر اضافه کرد: اکنون تعداد زیادی از ناشران فروش آنلاین دارند، یعنی فروش آنلاین چیز جدیدی نیست. علاوه بر این، سایت های فروش آنلاین کتاب هم زیادند. یعنی اگر قرار است به طور آنلاین فقط جنبه فروش را تامین کنیم هزینه هنگفتی است که مشابهش وجود دارد.

زینعلی با ارائه پیشنهادی گفت: پیشنهاد من این است بودجه ای که قرار است برای این صرف گردد صرف رایگان کردن پست کتاب در سراسر ایران به مدت شش ماه گردد. این که پست برای مصرف نماینده رایگان گردد، خیلی بیشتر می تواند کار را جلو ببرد. در حال حاضر، تحقیقات میدانی ناشران نشان می دهد یکی از چند دلیل قاچاق کتاب، کپی کتاب و تغییر کتاب به فرمت پی دی اف، هزینه پست است. واقعیت این است که الان پست کتاب به نسبت هزینه کتاب خیلی بالا است. ما با تحقیق میدانی از دانشجوها متوجه شده ایم یکی از دلایلی که کتاب نمی خرند و ترجیح می دهند کپی نمایند و یا از پی دی اف استفاده نمایند، هزینه پست است. رایگان کردن هزینه پست می تواند یکی از کلیدی ترین پیشنهادها باشد که هم به سود ناشر است و هم مخاطب.

او همچنین به لزوم ارائه مدل برای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی اشاره و اعلام کرد: اهداف برگزاری نمایشگاه های کشورهای دیگر با ما خیلی متفاوت است. در واقع نمایشگاه های آن ها برای ارتباطات و تعامل بین صنعت نشر خودشان است و برای آن ها برگزاری مجازی به نسبت راحت تر است.

این ناشر دانشگاهی با اعتقاد به حمایت نشدن از ناشران دانشگاهی در طرح های مختلف نیز چنین گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا دو طرح حمایتی اعلام شد؛ یکی برای کتاب های آنلاین بود که در این بخش ناشران دانشگاهی جایی نداشتند. از طرفی برای وزن های زیر دو کیلو هزینه ارسال را کاهش دادند که باز هم کتاب های دانشگاهی اغلب بالای دو کیلو هستند و در این طرح هم جای نمی گیرند. یعنی باز هم همه جوانب درنظر گرفته نشد و باز هم بخش دانشگاهی خوب حمایت نشد. در طرح های بهاره، تابستانه و پاییزه کتاب هم کتاب دانشگاهی که محور تحرک در صنعت نشر کشور است نقشی ندارد و می گویند شامل نمی گردد و این یعنی ندیدن بخش های مختلف صنعت نشر. به طور کلی خیلی به پیروز شدن نمایشگاه کتاب مجازی خوش بین نیستم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نمایشگاه کتاب مجازی؛ کودتا، استقبال و پیشنهاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه کتاب مجازی؛ کودتا، استقبال و پیشنهاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید