شرایط خطرناک جو زمین در 2021

به گزارش هدا بلاگ، دانشمندان می گویند، این مرحله ترسناک در شرایطی رخ می دهد که بشر همچنان به تولید گاز های گلخانه ای از طریق مصرف سوخت های فسیلی و جنگل زدایی ادامه می دهد.

شرایط خطرناک جو زمین در 2021

سازمان هواشناسی بریتانیا پیش بینی می کند که در سال جاری دی اکسید کربن موجود در جو زمین به قدری افزایش خواهد یافت که از میزان آن تا پیش از شروع انقلاب صنعتی، 50 درصد بیشتر خواهد بود.

دانشمندان می گویند، این مرحله ترسناک در شرایطی رخ می دهد که بشر همچنان به تولید گاز های گلخانه ای از طریق مصرف سوخت های فسیلی و جنگل زدایی ادامه می دهد. سازمان هواشناسی بریتانیا پیش بینی می کند که سطح دی اکسید کربن در جو زمین در رصدخانه موانا لوا هاوایی، چندین هفته از آوریل تا ژوئن، از میزان 417 ذره در میلیون (ppm) خواهد گذشت. (رصدخانه موانا لوا در هاوایی از سال 1958 تا کنون پایگاه ثبت غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر است)

این رقم، 50 درصد بیش از میزان دی اکسید کربنی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی و با شروع انقلاب صنعتی، در جوّ وجود داشت. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بریتانیا، در آن زمان سطح دی اکسید کربن اتمسفر چیزی حدود 278 ذره در میلیون بوده است.

پروفسور ریچارد بتس که پیش بینی های سالانه اداره هواشناسی بریتانیا را مدیریت می کند می گوید: میزان دی اکسید کربن سال گذشته در رصدخانه موانا لوا برای چند روز به 417 ذره در میلیون رسید، اما این نخستین باری خواهد بود که چند هفته متوالی به این میزان برسد.

تا سال 1986 میزان دی اکسید کربن حدود 25 درصد بالاتر از دوران پیشاصنعتی بود و دو قرن طول کشید تا این شرایط پیش بیاید. اینک ما 25 درصد بعدی را فقط در 30 سال رقم زده ایم. این نشان می دهد که میزان تولید دی اکسید کربن با چه شتابی در حال افزایش است.

او می افزاید: رسیدن به میزان 417 ذره در میلیون در سال جاری، تغییرات فیزیکی فوری و ناگهانی در آب وهوای زمین ایجاد نمی کند، اما نشانه ای آشکار و نمادین است. پروفسور بتس می گوید: این امر نمادین است، زیرا نشان می دهد که ما به چه میزان ترکیبات اتمسفر را با فعالیت های انسانی دستخوش تغییر کرده ایم.

ما هنوز در جهت خطا پیش می رویم. این که یک رقم دقیق برای غلظت دی اکسید کربن بگوییم که در آن، گرم شدن جهان در محدوده 1.5 درجه سانتیگراد باقی بماند، بسیار سخت است؛ اما به تقریب می توان گفت که تقریبا چیزی بین 425 تا 470 ذره در میلیون. از این رو، اگر قصد داریم گرمایش جهانی را در این محدوده نگاه داریم، باید شتاب افزایش دی اکسید کربن را متوقف کنیم.

محدود کردن گرمایش جهانی به میزان 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیشاصنعتی، هدف آرمانی و آرزومندانه ای است که کشور ها در توافقنامه پاریس تعیین کرده اند. انسان با انتشار آلاینده ها، به مرور زمان باعث تجمع دی اکسید کربن در اتمسفر شده است.

هر سال غلظت دی اکسید کربن افزایش می یابد تا پیش از کاهشی آرام در حوالی ماه مه، به نقطه اوج خود برسد. افت میزان پس از ماه مه، به دلیل شروع فصل رویش گیاهان در نیمکره شمالی است که باعث می شود مقادیری از دی اکسیدکربن از اتمسفر جذب شوند. اما این افت و کاهش موقتی است و غلظت دی اکسید کربن معمولا دوباره در ماه سپتامبر افزایش می یابد.

این چرخه فصلی یک نمودار با الگویی زیگزاگی می سازد که در نمودار بالا قابل مشاهده است. سازمان هواشناسی بریتانیا پیش بینی می کند که اگر سال 2021 را به عنوان یک کل در نظر بگیریم، میزان متوسط غلظت دی اکسید کربن در رصدخانه موانا لوا در هاوایی، چیزی حدود 2.29 ذره در میلیون بالاتر از میزان آن در سال 2020 خواهد شد.

این افزایش سالانه پیش بینی شده، کمی کمتر از مقداری است که در سال های گذشته شاهد بودیم. پروفسور بتس می گوید که دلیل این امر آن است که سال 2021 یک سال لانینا (La Niña) است. لانینا، یک پدیده طبیعی تناوبی است که بر آب وهوای سراسر زمین تاثیر می گذارد.

شرایط لانینا می تواند فرایند رشد جنگل های گرجهتی را که به جذب بیشتر دی اکسید کربن از اتمسفر می انجامد، تقویت کند. لانینا الگوی تغییرات آب وهوایی در سراسر جهان را تغییر می دهد، به خصوص در مناطق گرجهتی که کمی گرم تر و مرطوب تر خواهند شد.

این شرایط سبب رشد اکوسیستم و در نتیجه جذب دی اکسید کربن خواهد شد. این امر، سرعت افزایش سال جاری را کمی کاهش خواهد داد، اما مانع از وقوع آن نخواهد شد.

منبع: ایندیپندنت

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2264

به "شرایط خطرناک جو زمین در 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط خطرناک جو زمین در 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید