پاترول جدید فقط 14 میلیارد!

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مقایسه پاترول و لندکروز یک داستان ساده نیست. حکایت شش دهه جدال میان دو خودروساز اول ژاپن است. تیوتا لندکروز و نیسان پاترول در همه این شش دهه از هم الگو گرفته اند، در زمینه فروش افت وخیز داشته اند و البته همیشه رو به رشد بوده اند. این دو خودرو دست کم از دهه 60 که وارد ایران شدند تا امروز بازیگر اصلی بازار شاسی بلندهای فول سایز، آفرودر و لوکس هستند و هیچ کس حتی خودروسازان آلمانی نتوانسته آنها را از این صندلی پایین بکشد.

پاترول جدید فقط 14 میلیارد!

پاترول البته حکایت دیگری دارد. بعد از غریب به 10 سال مونتاژ در پارس خودرو، پاترول صحنه را برای حدود 20 سال ترک کرد. با این حال اخیرا چند نمونه از این خودرو به صورت گذر موقت و یک نمونه به صورت پلاک ملی پیروز به ورود به کشور شده است.

اتفاقی که باعث شده تا بحث مقایسه نسل آخر لندکروز و پاترول دوباره سر زبان ها بیوفتد. خب در مقام داور ما اپتدا به اعلام مشخصات فنی پاترول می پردازیم و سپس به وسیله آنالیز عملکرد دو خودرو در ارزیابی های داخلی و خارجی به قضاوت درباره فزونی هریک از این دو محصول بر دیگری می پردازیم. فعلا برویم سراغ مشخصات پاترول:

رینگ های 18 اینچی در کنار 920 لیتر فضای بار و هفت جایگاه برای سرنشینان به همراه ابعاد 5،1 متری از نیسان پاترول غولی مهیب می سازد که برای جابه جایی مسافر و بار حرف ندارد. اتاق خودرو نسبتا قدیمی و کلاسیک اما جذاب و عظیم و راحت است و چیزی از نسخه های 2013 لنکروز کم ندارد.

اگرچه بعضی از چنبه های کابین پاترول سن نسبتا بالای این این خودرو را نشان می دهند اما عظیم ترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه هشت سیلندر 5،6 لیتری تنفس طبیعی آن است. البته به رغم آزاد کردن 334 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین 400 اسب بخاری کاملا سرحال و قوی بوده و البته 560 نیوتن متر هم گشتاور دارد.

عددی که برای این غول 2600 کیلویی که یک گیربکس هفت دنده اتوماتیک دارد، چندان هم بد نیست. این خودرو که در هر 100 کیلومتر حدود 15 لیتر سوخت مصرف می نماید، در تریم پرمیوم به سیستم های ایمنی خوبی مثل پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری مجهز است و شش کیسه هوای 10 نقطه ای دارد.

از نظر طراحی فرق چندانی میان لندکروز و پاترول نیست. گرچه لندکروز برای ایرانی ها خودرو جذاب تری است. هردو مدل البته از 10 سال پیش تا به امروز تغییرات ساختاری چندانی را در بخش طراحی تجربه نکرده اند. اگر بخواهیم به قضاوت درباره سواری دو خودرو برمبنای تجربه خریداران بپردازیم، پاترول جدید، سواری مناسبی دارد و لندکروز محصولی همه جارو و متعادل است.

هردو البته به رغم جثه عظیمی که دارند در جاده، احساس خوبی منتقل می نمایند.با این حال، کنترول فرمان پاترول با افزایش سرعت، کمی خنگ می گردد. از آن سو اما سیستم دیفرانسیل هوشمند چهار چرخ پاترول عملکرد خوبی دارد. موتور V8 نیز می تواند نگاه همگان را به خصوص در شهر، به خود جلب کند. در مقابل، جثه لندکروز اندکی کوچک تر است و بنابراین نسبت به پاترول، فرمان پذیری بهتری دارد.

لندکروز، در عین حال محصول شیک تری است و موتور V8 کارایی خوب را با دوام مناسب ترکیب می نماید. به رغم اینکه دو خودرو لوکس نیستند اما دیدن رول فرمان پلاستیکی در کابین لندکروز، اندکی ناامید نماینده است. هرچند عملکرد این محصول در خارج از جاده، یک سرو گردن از نیسان پاترول بالاتر است.

در خاتمه ماجرا بد نیست برویم سراغ قیمت نیسان پاترول. می دانیم قیمت اولیه این خودرو را در بازار 14 میلیارد تومان گذاشته اند که تقریبا پنج برابر یک لندکروز 2013 است. البته نسخه گذر موقت پاترول را می توان از کویت با قیمت حدود 800 میلیون تومان به کشور وارد کرد و 13،2 میلیارد تومان هم صرفه جویی کرد! اما در شرایط پلاک ملی و با مقایسه نرخ آن در ایران با قیمت روز دلار می توان گزاف بودن قیمت پاترول ژاپنی را فهمید.

یک ضرب و تقسیم ساده نشان می دهد پاترول را در ایران به قیمتی نزدیک به 625 هزار دلار می فروشند که عددی شگفت انگیز است و هر جای جهان که باشی با آن می توانی 10 خودرو خوب و برجسته در ابعاد نیسان پاترول بگیری! این مقایشه کوتاه اگرچه دلخراش است اما حاوی نکات مهمی است.

مثلا اینکه بعضی افراد از رانت دریافت پلاک ملی برای خودروهای وارداتی خاص چه منفعتی می برند. دوم اینکه مصرف نماینده در بازار خودرو ایران همین قدر از تعرفه گذاری و هزینه های حمایت از فراوری خودرو ملی ضربه دیده است که گروه اول سود برده اند.

منبع: روزنامه هفت صبح

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1228

به "پاترول جدید فقط 14 میلیارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاترول جدید فقط 14 میلیارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید