چرا گاهی ضروری است هیچ کاری نکنیم؟ ری ست ذهنی

به گزارش پیوست مجله ها، برای بسیاری از ما که به تازگی داریم تجربه کار در خانه را پیدا می کنیم؛ یک انرژی خارجی و کاملا قابل حس وجود دارد که ما را به کار کردن بیشتر سوق می دهد.

چرا گاهی ضروری است هیچ کاری نکنیم؟ ری ست ذهنی

دوست داریم ساعت های متوالی کار کنیم و تا اتفاقی نیفتد؛ مثلا بچه ها از خواب بیدار نشوند یا همسرمان از بیرون نیاید؛ به کار کردن ادامه می دهیم. گاهی اوقات 14 ساعت پشت سر هم مشغول کار در خانه هستیم و هنوز احساس خستگی نمی کنیم.

این شرایط، یک روز کاری را که در شرایط کرونایی؛ پیچیده شده را پیچیده تر می نماید.

لورا وندرکام (Laura Vanderkam)، کارشناس مدیریت زمان Forge درباره احساس آرامش با وجود شلوغی زیاد یک ایده ناب دارد.

او تاکید می نماید در هر روز باید سه وقت استراحت کوتاه برنامه ریزی کنیم؛ یکی جسمی، یکی معنوی و یکی اجتماعی! اجرای این سه وقت استراحت آسان ولی به شدت تاثیرگذار است.

اما یک زمان استراحت بدون هدف، اضطراری و فی البداهه نیز وجود دارد که باعث کاهش فشارها و استرس ها، بازپروری ذهن برای شروع به کار و پردازش های جدید و تحمیل یک نوع ریست به مغز است.

این تکنیک 6 دقیقه هیچ کاری نکردن است. همین الان می توانید این تمرین را شروع کنید.

کاری که هیچ کاری نیست

البته، اینکه بگوییم هیچ کاری شاید درباره ذهن نادرست باشد؛ چون بالاخره ذهن همواره مشغول کار است. شما می توانید یک نوع مراقبه با چشمان باز یا بسته را برای این 6 دقیقه در پیش بگیرید. مهم این است 6 دقیقه از فضای کار و افکار پیرامون آن بیرون بیایید و سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید.

بهتر است برای این 6 دقیقه هیچ کاری نکردن یا هیچ فکری نداشتن؛ یک مکان خلوت و آرام و تنها پیدا کنید. قطعا در وسط سالن خانه با وجود بچه ها یا هم اتاقی ها نمی توانید به هدف دلخواه برسید.

وقتی احساس کردید برای چندین ساعت متوالی و طولانی است که مشغول کار هستید و دارد طاقت فرسا می گردد؛ از میزکار خود دور شوید و در مکانی قرار بگیرید که از نظر بصری تحریک نماینده است و از هر دستگاه یا صفحه نمایشی دور است.

ممکن است این مکان در کنار گل ها و گلدان های خانه، در بالکن، در زیرزمین، کنار پنجره، حیاط خانه یا حتی درب خانه و پشت بام مجتمع باشد. جایی بروید که حس کار کردن را از شما دور کند و چیزهای جدیدی برای دیدن پیدا کنید.

بی هدف به چیزی نگاه کنید یا چیزی را بردارید. می توانید وسایل آن جا را مرتب کنید یا برعکس به هم بریزید. کاملا ذهن را باز بگذارید و به او برنامه ندهید. اگر خواست دوباره سراغ کار و پروژه بعدی برود؛ سریعا به چیز دیگری فکر کنید.

نمی توان گفت دقیقا چه کار کنید؛ چون بسته به روحیات و ذهنیات هر فردی، ریست ذهنی فرق می نماید. بعضی افراد با کمی قدم زدن و رها کردن کارها یک استراحت کوتاه را تجربه می نمایند و بعضی افراد دیگر با انجام دادن کاری؛ از کار دیگر خلاصی خواهند یافت.

این تمرین واقعا یک استراحت جسمی یا ذهنی نیست. نمی توان آن را یک تغییر ذهنیت هم نام نهاد. هیچ چیزی نیست ولی اثرات بسیار شگرفی در کاهش فشارهای کاری و بازپروری قدرت ذهنی برای ادامه کار دارد.

هر زمان که احتیاج داشتید؛ سراغ این 6 دقیقه هیچ کاری نکردن بروید. پس از چند بار تمرین، خودتان متوجه می شوید که ذهن تان چگونه ریست و بازتنظیم می گردد و اکنون بهتر و سریع تر می توانید کارها را پیش ببرید و زمانی از دست نداده اید.

منبع

منبع: یک پزشک

به "چرا گاهی ضروری است هیچ کاری نکنیم؟ ری ست ذهنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گاهی ضروری است هیچ کاری نکنیم؟ ری ست ذهنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید