کرش بندیکوت 4 می آید تا خاطرات گذشته را زنده کند

به گزارش هدا بلاگ، پس از اینکه سالیان درازی از سری بازی کرش بندیکوت خبری نبود و هواداران در انتظار نسخه جدیدی از آن لحظه شماری می کردند، اکنون در نزدیکی عرضه جدید ترین نسخه آن یعنی بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time هستیم. حال می توان گفت که بالاخره بعد از مدت ها هواداران کرش دوران خوبی را با سری بازی محبوبشان سپری می نمایند.

کرش بندیکوت 4 می آید تا خاطرات گذشته را زنده کند

فرایند بازگشت کرش خوشایند اما آهسته بوده است. اکتیویژن ابتدا با ساخت بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy که در واقع بازسازی سه گانه اصلی ساخته شده توسط ناتی داگ بوده، کوشش خود را برای بازگردانی کرش امتحان کرد. پس از آن، دومین قدم بازسازی بازی Crash Team Racing: Nitro Fueled بود که آن هم همچون کوشش قبلی پیروزیت بسیار خوبی را رقم زد و اکنون همه این ها به نقطه ای منتهی شده که در آستانه عرضه اثر کاملا جدیدی از سری بازی کرش بندیکوت هستیم. حال با عرضه بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time می توانیم به راحتی بگوییم که کرش بازگشته و دوران خوش این شخصیت دوست داشتنی دوباره شروع شده است.

دنباله ای واقعی پس از 22 سال

بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time که توسط استودیو Toys for Bob ساخته شده، در واقع هشتمین قسمت اصلی از سری بازی های کرش بندیکوت است. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که چرا نام بازی کرش بندیکوت 4 است، برای این سؤال چند پاسخ مختلف وجود دارد. اولین پاسخ این است که در واقع آخرین مرتبه ای که نسخه ای از سری کرش بندیکوت به صورت مرسوم شماره گذاری شده بود، به بازی Crash Bandicoot 3: Warped بازمی گردد که این نسخه در بازسازی ساخته شده اخیر هم حضور دارد. پس از آن، نسخه های بعدی نام های دیگری داشتند. دلیل دوم که اهمیت بیشتری هم دارد، این است که این قسمت قرار است دنباله مستقیم سه گانه اصلی باشد و دقیقا پس از ماجرای سومین قسمت بازی که 22 سال پیش منتشر شده بود، روایت گردد. با توجه به خاتمه بازی Crash Bandicoot 3: Warped و اتفاقات آن، در ابتدای این نسخه دکتر نئو کورتکس و رفقایش پیروز می شوند تا از زندان فضا-زمانی که در آن گرفتار شده بودند، رهایی یابند و طبیعتا کرش و کوکو وظیفه دارند تا دوباره مانع دکتر کورتکس شوند.

اگر بخواهیم به گذشته سری کرش بندیکوت نگاهی بیندازیم، باید گفت که یکی از اشتباهات بزرگی که اکتیوژن در کرش های بعد از سه گانه اصلی ساخته شده توسط ناتی داگ انجام داد، دور شدن بازی از ساختار آن آثار، محیط های باز بازی و سطحی شدن عمق آن و همین طور تغییرات زیاد در طراحی شخصیت ها بود. خوشبختانه به نظر می رسد که استودیو Toys for Bob از آن اشتباهات درس گرفته و رویکرد وفادارانه ای را نسبت به آن سه نسخه اتخاذ نموده است. به گونه ای که شاید بتوان بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time را یک ابراز علاقه کاملا وفادارانه برای آن سه نسخه معروف خواند. هرچند بعضی از شخصیت ها از جمله کوکو و دکتر نئو کورتکس با تغییرات ریز و درشت ظاهری همراه بوده اند اما فرایند بازی و ساختار کلی آن به اصول سه گانه اول شباهت زیادی دارد. البته این وفاداری و شباهت به این معنی نیست که سازندگان این اثر چیز جدیدی به آن اضافه نکردند. در کنار حفظ اصول بازی اصلی، ظاهرا با ویژگی های جالبی روبرو هستیم که بسیاری از آن ها را برای اولین بار در سری مشاهده می کنیم. ویژگی های که بعضی از آن در مدرن تر کردن بازی نقش داشته اند.

در نقش ابر تبه کار سری بازی کنید

در Crash Bandicoot 4: Its About Time می توانید علاوه بر کرش، تمام بازی را در نقش کوکو هم انجام دهید. البته این دو شخصیت محبوب تنها شخصیت های قابل بازی این عنوان نیستند، بلکه شما می توانید در بعضی از مراحل خاص کنترل دکتر نئو کورتکس و حتی دینگودایل را بر عهده بگیرید. با توجه به گفته های سازندگان و نمایش های منتشر شده از بازی قابلیت های دو شخصیت کرش و کوکو یکسان است اما دکتر کورتکس و دینگودایل ویژگی های منحصر به فردی دارند. برای مثال، کورتکس می تواند از یکی از سلاح های خود استفاده کند تا بعضی از دشمنان را به پلتفرم هایی تبدیل سازد یا دینگودایل قادر است جعبه ها را جابه جا کند. البته ، باید این نکته را در نظر گرفت که همان طور که این شخصیت ها ویژگی های جدیدی دارند، بعضی از ویژگی های دو شخصیت اصلی بازی را نخواهند داشت. مثلا کورتکس برخلاف کرش و کوکو نمی تواند پرش مضاعف (Double Jump) انجام دهد. این ویژگی های منحصربه فرد اضافه شده برای هر شخصیت، گاهی برای حل پازل ها یا مأموریت های ویژه این شخصیت ها الزامی است.

بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time قرار است بیش از 100 مرحله در خود داشته باشد که این تعداد از هرکدام از نسخه های قبلی این سری بیشتر است. با توجه به چیزی که تا به امروز مشاهده نموده ایم، محیط های بازی همانند نسخه های قدیمی جریان خطی تری دارند و تمرکز بسیار زیادی بر المان های سکو بازی (Platforming) مفرح و هیجان انگیز انجام شده تا حس و حال بازی هم به آن آثار نزدیکی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، مراحل معروف تعقیب گریز که از سه گانه اول به خاطر داریم، در این بازی به شکلی جالبی دیده می گردد. در یکی از نمایش های منتشر شده از بازی که یکی از مراحل آن را نشان می دهد، یک دایناسور بزرگ در حال تعقیب شماست و شما باید با فرار از آن و سپری کردن موانع چالش برانگیز مختلف، مأموریت را به اتمام برسانید. مرحله ای که کاملا یادآور مراحل معروف کرش بندیکوت های کلاسیک است. البته سازندگان وعده داده اند که مراحل بازی تنوع خوبی خواهند داشت. همچنین کسب آیتم های جمع کردنی که همواره بخش جداناپذیری از کرش بندیکوت بوده، در این قسمت نقش زیادی ایفا می نماید و میخواهد تا چالش خاصی برای بازیکنان ایجاد کند. این جمع کردنی ها می توانند شامل جواهرات همیشگی باشد یا حتی چیزهای جالبی مثل لباس های مختلف که همگی را می توانید در جریان بازی به دست آورید و طبق اعلام رسمی استودیو سازنده، بازی شامل هیچ گونه پرداخت درون برنامه ای نخواهد بود.

ماسک های کوانتومی قهرمان

علاوه بر قهرمانان اصلی بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time یعنی کرش و کوکو، شخصیت های دیگری هم نقش زیادی در پیشروی این قهرمانان ایفا می نمایند. همان طور که Uka Uka به همراه دکتر کورتکس بازگشته تا اهداف شوم تبه کار اصلی بازی را برآورده کند، شما هم با 4 ماسک کوانتومی جدید روبرو خواهید شد که هرکدام ویژگی های منحصربه فردی دارند و نقش ویژه ای در گیم پلی و داستان بازی خواهند داشت. این ماسک ها ظاهرا بعد از شکست دادن باس فایت های مختلف در دسترستان قرار خواهد گرفت. البته، در کنار این 4 ماسک جدید، همچنان Aku-Aku هم شما را در بازی یاری خواهد نمود. بگذارید کمی جزئی تر به ویژگی های این ماسک های کوانتمی و قابلیت هایی که به شما می دهند، بپردازیم. Aku-Aku که آشناترین ماسک است و سال های زیادی است که او را می شناسیم، مانند همواره برای لحظاتی از بندیکوت ها محافظت و آن ها را شکست ناپذیر می نماید. Lani-Loli یکی از ماسک های جدیدی است که می توانید با استفاده از آن واقعیت وجودی اشیایی مانند جعبه ها را ظاهر یا ناپدید کند. Kupuna-Wa دیگر ماسک کوانتومی موجود در بازی است که ظاهرش شباهت هایی به Aku-Aku دارد با این تفاوت که آبی رنگ است. این ماسک قادر است تا زمان را آهسته کند. ماسک بعدی Ika-Ika است که به کرش و کوکو این قابلیت را می دهد تا بتوانند جاذبه را برعکس نمایند و روی سطح دیگری قدم گذراند. قابلیت Ika-Ika هم فقط برای لحظاتی پابرجا خواهد ماند. آخرین ماسک جدید، Akano نام دارد. این ماسک قابلیتی مانند فرفره و تندباد به کرش و کوکو می دهد که با آن می توانند به راحتی دشمنان و جعبه ها را نابود سازند.

با همه وجود، این تنها ویژگی های جدیدی نیست که در بازی قرار داده شده است. استودیو Toys for Bob حالت هایی را در بازی قرار داده که بعد از اتمام مراحل اثر باز خواهند شد. این حالت ها گاهی فقط از نظر بصری و طراحی محیطی مراحل را متفاوت می نمایند و گاهی علاوه بر این موضوع در فرایند بازی هم اثرگذار خواهند بود. برای نمونه ، یکی از این حالت ها صفحه رنگ صفحه را سیاه وسفید می نماید و عبور از موانع و پیشروی، رنگ واقعی محیط و جلوه های آن نمایان می گردد. هرچند تعداد مراحل بازی بالاست اما قرار دادن چنین حالت هایی به خاطر آن بوده که سازندگان ارزش تکرار بازی را از پیش هم بیشتر نمایند و شما را با مفرح بودن بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time تا مدت ها مشغول نمایند. حال باید منتظر ماند و دید که استودیو سازنده تا چه حد در این امر پیروز خواهد شد.

هرچند برای مشاهده تمامی مناطق و محیط های بازی باید منتظر بمانیم، اما با توجه به تریلرها و نمایش های گیم پلی بازی، محیط های فراوان و گوناگونی در بازی وجود دارند که طیف جغرافیایی و حتی تاریخی (با توجه به تغییرات زمان در بازی) بزرگی را شامل خواهند شد. هرچند با شنیدن تعداد بیش از 100 مرحله برای بازی، می توانستیم چنین چیزی را انتظار داشته باشیم اما مشاهده تعدادی از این محیط های جذاب در تریلرها که طبیعتا با گرافیک امروزی و کاملا مدرن همراه بوده اند، بسیار خشنود نماینده است و می تواند از این منظر ما را برای اثر نهایی امیدوارتر کند.

تجربه و قدمی تازه برای بندیکوت دوست داشتنی

به نظر همه چیز رنگ واقعیت گرفته است. در این سال های اخیر نسخه های کلاسیک سری را به صورت بازسازی شده و با گرافیکی امروزی تجربه کردیم و وارد خاطرات قدیمی خود شدیم اما این بار قضیه کمی فرق دارد و با اثر تازه ای روبرو هستیم. اگر دقیق تر نگاه کنیم، بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time اولین نسخه جدیدی از سری محبوب کرش بندیکوت است که قرار است در این یک دهه اخیر منتشر گردد. همان گونه که نام این نسخه هم به گونه ای استعاری می گوید، به نظر می رسد که واقعا زمان آن فرارسیده تا بندیکوت دوست داشتنی مان قدم تازه ای بردارد و وارد دوره ای نو گردد. یکی از مهم ترین دلایل اشتیاقمان این است که این نسخه دنباله ای مستقیم برای سه گانه اصلی کرش بندیکوت است و با تریلرهای به نمایش درآمده، به نظر می رسد وفاداری سازندگان هم به آن نسخه ها بسیار زیاد بوده است. با این حال، این سؤال پیش می آید که آیا دنباله بودن کرش بندیکوت 4 به معنای این است که حتما باید نسخه های قبل را در زمان عرضه یا حتی در نسخه بازسازی شده تجربه نموده باشیم؟ طبیعتا بهتر است که آن نسخه ها را تجربه کنید چراکه با آثاری بسیار سرگرم نماینده روبه رو خواهید شد اما در غیر این صورت هم چندان نگران نماینده نخواهد بود؛ زیرا پاول یان، رئیس استودیو Toys For Bob، در مصاحبه خود اعلام نموده که اگرچه بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time بر پایه سه گانه ناتی داگ خلق شده اما به گونه ای طراحی شده که هم برای افرادی که با نسخه های قبل نوستالژی دارند و هم برای مخاطبانی که با نسخه های قبل آشنایی ندارند، جذاب باشد. یعنی ممکن است که ایستراگ ها یا اشاره های ریزی را در بازی مشاهده کنید که با تجربه نسخه های قبل آنان را کاملا درک خواهید کرد اما این اشاره ها آن گونه نیستند که تجربه مخاطب جدید را دچار خلل نمایند و او را سرگرم نکند.

حتی بر اساس گفته های پاول یان، در گیم پلی بازی هم دو سبک بازی به صورت رترو و مدرن قرار داده شده است که حالت رترو به مانند بازی اصلی یا همان نسخه بازسای می ماند و شما تعداد معینی جان یا فرصت بازی در اختیار دارید و در صورت از دست دادن آن فرصت ها شکست می خورید و طبیعتاً دوباره باید از ابتدا مرحله را تجربه کنید. چنین حالتی شاید برای بعضی از بازیکنان امروزی بیگانه باشد و به همین خاطر در حالت مدرن اضافه شده به این نسخه، چنین محدودیتی وجود ندارد و شما تعداد نامحدودی فرصت دارید و در صورت شکست های مکرر می توانید برای اتمام مرحله مجدداً کوشش کنید اما طبیعتا پاداش مجزایی در نظر گرفته شده است که شما آن را فقط در صورتی دریافت خواهید کرد که برای مثال کرش زیر 4 بار با مرگ روبرو گردد. انتخاب این دو شیوه به عهده بازیکن قرار داده شده تا هر فردی متناسب با سبک بازی خود یکی از آنان را انتخاب کند.

اگر شما هم در انتظار یک اثر جدید از سری کرش بندیکوت و تجربه بازی Crash Bandicoot 4: Its About Time هستید، می توانید آن را در تاریخ 11 مهر 1399 (2 اکتبر 2020) روی کنسول های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان تجربه کنید و دیدار تازه ای با بندیکوت بامزه و دوست داشتنی معروف داشته باشید. تا به امروز خبری از نسخه های کنسول های نسل بعد نبوده اما می توان انتظار داشت که نسخه بهبودیافته آن کنسول ها هم به زودی معرفی گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1685

به "کرش بندیکوت 4 می آید تا خاطرات گذشته را زنده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرش بندیکوت 4 می آید تا خاطرات گذشته را زنده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید