کنکور کرونایی افغانستان

به گزارش هدا بلاگ، وزارت آموزش عالی افغانستان درحالی آزمون ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سال 1399 را تحت تدابیر شدید بهداشتی در 34 استان این کشور برگزار می نماید که دور نخست این فرایند نسبتا طولانی و چند مرحله ای، روز (یکشنبه) در 17 استان در اوج همه گیری ویروس کرونا کلید خورد.

کنکور کرونایی افغانستان

محمدحنیف فروزان سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان روز دوشنبه در تشریح چگونگی برگزاری آزمون سراسری همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا دراین کشور در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: افرادی که برای این آزمون ثبت نام نموده اما مبتلا به ویروس کرونا هستند، اجازه ورود به مراکز این آزمون را ندارند اما آنها می توانند در بخش افراد متفرقه در آزمون شرکت نمایند .

به گفته فروزان، پزشکان و کارکنان وزارت بهداشت، در امسال با توجه به همه گیری بیماری کووید-19، وزارت آموزش عالی را در ایام برگزاری آزمون سراسری همراهی می نمایند و متقاضیان کنکور پیش از ورود به مراکز آزمون توسط این افراد با تب سنج آنالیز می شوند.

وی گفت، به همه افرادی که در محل آزمون حضور می یابند ماسک و دستکش داده می شود و آمبولانس و پزشکان نیز برای انتقال افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در محل حضور دارند.

به گفته وی، فاصله دو تا سه متری بین هر داوطلب حاضر در آزمون در نظر گرفته شده است، تا از احتمال گسترش ویروس کاسته شود.

آزمون سراسری 99 افغانستان قرار بود در اسفند 98 برگزار شود تا دانشجویان بتوانند براساس قانون این کشور همزمان با شروع سال آموزشی در سوم فروردین ماه، در کلاس های درس حضور یابند اما به دلیل گسترش ویروس کرونا نه تنها آموزش در دانشگاه ها و مدارس تعطیل شد، بلکه این آزمون سرنوشت ساز نیز به تعویق افتاد.

فروزان ادامه داد : امسال 210 هزار نفر برای شرکت در آزمون سراسری افغانستان ثبت نام نموده اند و قرار است در 33 استان در چهار مرحله کنکور شرکت نمایند، اما این آزمون در کابل که بیشترین داوطلب را دارد کمی دیرتر و متفاوت تر برگزار می شود.

سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه از میان 210 هزار شرکت نماینده آزمون سراسری امسال چه تعداد را زنان و دختران و چه تعداد را مردان و پسران تشکیل می دهند؟ گفت: آمار دقیق از تفکیک شرایط داوطلبان زن و مرد دراین آزمون در دست نیست، اما به طور کلی می توان گفت که حدود دو سوم شرکت نمایندگان را بانوان و یک سوم را مردان تشکیل می دهند.

براساس این اطلاعات، امتیاز ویژه ای نیز بانوان شرکت نماینده دراین آزمون دارند به گونه ای که دو درصد سهم خاص هم برای آنها بدون رقابت با مردان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، مرحله نخست آزمون سراسری کنکور افغانستان در امسال از روز گذشته (یکشنبه) در استان های ارزگان، بادغیس، پکتیکا، پنجشیر، دایکندی، زابل، سرپل، سمنگان، غور، فراه، قندوز، قندهار، کنر، لوگر، نورستان، نیمروز و میدان وردک با رعایت توصیه های بهداشتی و با تمرکز بر اولویت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، برگزار گردید.

اداره ملی امتحانات کنکور افغانستان هفته پیش اظهار داشت: آزمون کنکور سال 99 را در چهار مرحله در 33 برگزار می شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این اداره، مرحله دوم آزمون سراسری در این کشور همزمان با عیدقربان شروع خواهد شد که شامل برگزاری آزمون در استان های هلمند، غزنی، پکتیا، خوست، کاپیسا، بامیان، لغمان و هرات است.

مرحله سوم آزمون کنکور نیز هفت روز پس از عید قربان در استان های فاریاب، جوزجان، بلخ، پروان و بغلان برگزار خواهد شد و دور چهارم آن در استان های ننگرهار، تخار و بدخشان سپری می شود.

این اداره احتمال داد: فرایند برگزاری آزمون سراسری در 33 استان افغانستان تا مرداد ماه سرانجام یابد و پس از آن مراحل کنکور در کابل (پایتخت) در روز اول ماه شهریور ماه شروع می شود که در هفت مرحله ادامه خواهد یافت.

کنکور سال 99 افغانستان قرار بود آخرین مال سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل گسترش ویروس کرونا، این فرایند با تاخیر پنج ماهه شروع شد. قرار است از میان 210 هزار داوطلب شرکت نماینده، حدود 147 هزار نفر در موسسات آموزش عالی دولتی جذب شوند و مابقی افراد در موسسات آموزش نیمه عالی و دانشگاه های خصوصی برای ادامه تحصیلات خود در مقطع عالی معرفی شوند.

اگرچه کنکور دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در افغانستان رقابتی عمومی محسوب می شود؛ اما در واقع این رقابت سراسری در یک روز نیست و به دلیل سخت گذر بودن بعضی از استان های افغانستان، این آزمون در استان های مختلف در زمان های متفاوت و البته با سوالات متغیر برگزار می شود. پس از انتخاب سوال از بانک ذخیره سوالات کنکور، در مجموع هر داوطلب باید به 160 سوال پاسخ دهد و سوالات به دو زبان دری و پشتو که هر دو زبان رسمی افغانستان هستند، چاپ و در اختیار داوطلب گذاشته می شود.

دانش آموزان برای پاسخ به سوالات تستی حدود دو ساعت و 15 دقیقه وقت دارند و در همان جلسه و بعد از تحویل فرم پاسخ به هر داوطلب ورقه انتخاب رشته داده می شود و او می تواند به ترتیب اولویت و علاقه شخصی خود حداکثر 10 رشته دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند. در افغانستان انتخاب رشته دانشگاهی برای داوطلب کنکور هیچ ارتباطی به دیپلم و نمرات آن ندارد و فرد می تواند از میان همه زیر شاخه های تحصیلی دانشگاه در رشته های تجربی، انسانی و ریاضی و فنی یا هنر همزمان انتخاب واحد نمایند.

موفقیت دانش آموزان برای ورود به دانشگاهها بستگی به انتخاب رشته و ترتیب اولویت های دهگانه داوطلب دارد، زیرا گزینش دانشجو بر اساس نمره فرد در کنکور در تناسب اولویت انتخابش با اولویت و رتبه دیگر رقبا است.

در مجموع، فرد کوشا از این آزمون دست خالی باز نمی شود و وزارت آموزش عالی افغانستان افرادی را که به هر دلیل به دانشگاه های دولتی راه نمی یابند، با شرط کسب امتیاز مناسب در آزمون سراسری، به سمت دانشگاه های خصوصی راهنمایی می نماید که هزینه های تحصیل را باید خود فرد بپردازد.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1155

به "کنکور کرونایی افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور کرونایی افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید