گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه

به گزارش هدا بلاگ، انسان نیازهای متعددی دارد که یکی از آنها مسافرت و جهان گردی است. سیر و سفر از زمینه های اصلی ظهور تمدن و مهم ترین عامل در ارتباط فرهنگ ملت ها و کشف سرزمین های جدید است.

گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه

صنعت دنیاگردی یکی از پردرآمدترین صنعت های دنیا است صنعتی که در قبال کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد دنیاگردی هم اکنون در دنیا به عنوان صنعتی کارآفرین و درآمدزا جای خود را باز کرده و در برخی از کشورها که از مواهب طبیعی و معادن و ذخایر مناسبی برخوردار نیستند به عنوان اصلی ترین منبع و درآمد کشور مورد توجه قرار گرفته است.

ایران از نظر جاذبه های دنیاگردی در میان ده کشور برتر دنیا واقع شده است طبیعت چهارفصل جاذبه های طبیعی مناطق خزر طبیعت زیبای دریایی و دیگر جاذبه های تاریخی فرهنگی آداب و رسوم، لباس ها، غذاها، صنایع دستی گویش ها، اشیا و کتب تاریخی بی شمار از پتانسیل های دنیاگردی ممتاز ایران است این میراث گران بها نیاز به نگهداری و معرفی به دنیایان به وسیله فناوری های جدید دارد که بدون اطلاع رسانی به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت. همچنین استفاده از فناوری های نو دنیاگردی الکترونیکی از جریان رشد و توسعه عقب خواهیم ماند.

شبکهٔ دنیای اینترنت به عنوان اصلی ترین عرصه مجازی با سرعتی غیرقابل تصور همه عرصه های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است دنیاگردی به عنوان صنعت پاک در کنار صنایع نفت و خودروسازی مطرح است به طور گسترده ای از فناوری جدید و سریع ترین ابزار اطلاع رسانی استفاده می کند.

دنیاگردی مجازی با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی واقعیت مجازی بازدید از یک مقصد خارجی بدون ترک مکان مبدأ ممکن شده که از نمونه های شگفت انگیز جامعه تماشاگران است در دنیاگردی مجازی تصاویر است که دنیا را به ما می شناساند نه حس حضور.

ابزارهای مؤثری که می توان برای جلب دنیاگردی به کار برد شامل کتاب کشور شناسی، کتابچه راهنما، بروشور اطلاع رسانی، نقشه توریستی، بانک اطلاعات دنیاگردی، سایت اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی که به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان پذیر است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت توریسم به شدت مرتبط هستند که دنیاگردان تقاضاهای خود را از این طریق انجام می دهند.

دنیاگردی الکترونیکی راهی بصرفه و مؤثر و کارا برای جذب دنیاگرد به شمار می آید کاهش هزینه خدمت رسانی مانند برنامه ریزی تور، فروش برخط بلیت باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شده و وقت نیروی انسانی صرف بالا بردن کیفیت خدمات می شود.

به کمک تکنولوژی وب 2 (تبادل اطلاعات) افراد امکان اتصال به شبکه های مختلف و دستیابی به جاذبه های دنیاگردی در بهره گیری مناسب و سریع از منابع مختلف اطلاعاتی تبلیغاتی، تأثیر فعالیت های آژانس های دنیاگردی، شناخت بازارهای هدف، بخش بندی آن ها، ایجاد برنامه جامعه برای بازاریابی دنیاگردی، تبلیغ وسایل دنیاگردی طراحی شده ویژه اقشار مختلف، معرفی جاذبه ها و دنیاگردان، ارتباط مؤثر در صنعت دنیاگردی و شناسایی صنعت دنیاگردی که باعث خلق و اشتراک گذاری دانش در سازمان های دنیاگردی به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهره گیری سریع و مناسب این صنعت خواهد شد.

با بازنگری در سیاست ها و فعالیت های پراکنده گذشته می توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت.

پیشنهاد های کاربردی در این زمینه:

1- توجه ویژه به نهادهای اصلی تصمیم گیرنده ملی به فواید و معایب صنعت دنیاگردی بین المللی بر مبنای ملی و تنوع بخشی به درآمدهای ارزی، فاصله دریافت از اقتصاد تک محصولی

2- پرهیز از نگاه امنیتی به دنیاگردان بین المللی، توجه به ابعاد اقتصادی (اشتغال زایی و درآمدزایی) فرهنگی (تبادل فرهنگی و تبلیغ و ارزش های فرهنگی ایران) سیاسی (ترویج صلح و ایجاد فضای سیاسی بین بین المللی مناسب برای ایران) در صنعت دنیاگردی

3- حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف دنیاگردی و پرهیز دولت است و تصدی گری در امور هتلداری مجموعه های دنیاگردی و حتی حمل ونقل

4- تدوین برنامه های بلندمدت و نقشه راه صنعت دنیاگردی بر مبنای استفاده از همه ظرفیت های دنیاگردی ایران و پرهیز از نگاه بخشی و حداقلی در گونه های دنیاگردی

به طورکلی می توان نتیجه گرفت صنعت دنیاگردی الکترونیکی حلقه مفقودشده صنعت دنیاگردی در ایران است که با توسعه و بازنگری در سیاست ها و فعالیت های پراکنده گذشته می توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت و از فواید بی شمار آن بهره مند شد. متمرکز کردن تلاش های گروهی متخصصان و کارشناسان بر روی توسعه پرتال جامع دنیاگردی ایران، ارائه خدمات کارآمد بروز و حیاتی نظیر تورهای مجازی و ویزا الکترونیکی، متقاضیان سفر توجه به میراث دیجیتالی با توجه به وجود آثار بی شمار فرهنگی ایران و اطلاع رسانی شفاف و دقیق می تواند ما را به رتبه حائز اهمیتی در بین کشورهای دنیا قرار دهد.

* کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1096

به "گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید