35 نشانه خطرناک که خبر از یک بیماری پنهان می دهند

به گزارش هدا بلاگ، شاید شما هم بعضی علائم عجیب وغریب را احساس کرده باشید اما پیش خودتان گفته اید: این علائم خطرناک نیستند و بعد از مدتی برطرف می شوند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بعضی از علائم، که به نظر شما اهمیت خاصی ندارند، می توانند نشانه یک بیماری خطرناک باشند. همه بیماری ها علائم واضح و معین ندارند.

35 نشانه خطرناک که خبر از یک بیماری پنهان می دهند

بعضی از عارضه ها، علائم پنهان دارند. بنابراین به محض اینکه هرگونه تغییری در سلامتی تان احساس کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم شما همراهان همیشگی را با علائم پنهان بیماری ها آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1. اسم افراد را فراموش می کنید

آیا اسم همکار یا همسایه تان را کاملا فراموش کرده اید؟ فراموش کردن گه گاه نام دیگران طبیعی است؛ به ویژه اگر دچار کم خوابی باشید یا استرس زیادی داشته باشید. اما اگر به طور مرتب اسم دیگران را فراموش می کنید یا هنگام حرف زدن، بعضی کلمات را به یاد نمی آورید، ممکن است دچار عارضه ای به نام کم کاری تیروئید باشید.

در این عارضه، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند که این موضوع منجر به ناتوانی در به یاد آوردن چیزها به طور واضح، کاهش سطح انرژی و احساس گیجی می شود. فقط در آمریکا، کم کاری تیروئید تقریبا 30 میلیون نفر تشخیص داده نشده است، چون این افراد از علائم هشداردهنده این بیماری خبر ندارند.

اگر شما هم این علائم را تجربه می کنید، وقت آن است که آزمایش خون دهید. پزشک می تواند سطح هورمون تیروئید را بررسی کرده و برای برگرداندن تعادل، داروهایی را برای شما تجویز کند.

2. بیش از حد عرق می کنید

ممکن است در یک جلسه کاری استرس زا، هنگام انجام ورزش های با شدت زیاد یا کنفرانس دادن جلوی تعداد زیادی از افراد عرق کنید. در چنین موقعیت هایی عرق کردن طبیعی است.

اما اگر در سایر موقعیت های عادی و غیر استرس زا هم عرق می کنید، یا به طور ناگهانی دچار تعریق شدید می شوید، ممکن است مسئله ای در سلامتی تان وجود داشته باشد. علت این موضوع می تواند ابتلا به پرکاری تیروئید باشد که یک عارضه ژنتیکی است و می تواند منجر به تعریق زیاد در کف پا، دست ها، صورت و زیر بغل شود.

این عارضه را می توان با دارو یا محصولات ضدتعریق مخصوص درمان شود. تعریق زیاد آزاردهنده است و می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. اگر زیاد عرق می کنید، برای پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنید.

3. زیر ناخن های دستتان نقطه های کوچک قرمز یا سفید می بینید

این نقطه های کوچک قرمز زیر انگشت های دست، به خونریزی رگه ای اشاره دارند. این خونریزی ها معمولا در نتیجه آسیب دیدن ناخن ها رخ می دهند. به طور مثال، اگر یک چیز سنگین روی دستانتان بیفتد یا در روی انگشتانتان بسته شود، ممکن است این نقطه های قرمز و سفید را ببینید. اگر این نقطه ها بدون هیچ دلیلی زیر ناخن های دست شما ظاهر شده اند، این موضوع ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

ممکن است دچار عارضه ای به نام لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) باشید که یک بیماری خودایمنی است و منجر به لخته خون و درد مفاصل می شود. این احتمال هم وجود دارد که به پسوریازیس ناخن مبتلا باشید.

این اختلال باعث می شود سلول های پوستی اضافی روی ناخن ها جمع شوند. اگر دچار خونریزی رگه ای شده اید که همراه با درد یا تب است، باید برای پیدا کردن علت و درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر این مشکل با نقطه های قرمز روی پوست یا درد مفصلی همراه است هم باید به پزشک مراجعه کنید.

4. رنگ و رویتان سفید و بی حال است

پوست در فصل زمستان درخشندگی خود را از دست می دهد و بی حال تر می شود. اما اگر پوستتان به طور ناگهانی سفیدتر از حالت عادی شده است، این موضوع می تواند علامت کاهش جریان خون در بدن باشد. بی حال و سفیدتر شدن رنگ پوست همچنین ممکن است به این معنی باشد که تولید گلبول های قرمز خون به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

اگر این مسأله با ضعف و خستگی بدون دلیل همراه است، ممکن است دچار کم خونی (آنمی) باشید. در این عارضه، خون برای انتقال اکسیژن به بدن دچار مشکل می شود. برای بررسی سطح آهن، باید آزمایش خون بدهید. اگر دچار آنمی باشید، پزشک به شما توصیه می کند یک سری تغییرات را در برنامه غذایی خود ایجاد کرده و مکمل هایی را مصرف کنید.

5. دستخط شما تغییر کرده است

اگر جدیداً بدخط می نویسید یا کلماتتان را درهم یا خیلی کوچکتر از حالت عادی می نویسید، این مسأله می تواند نشانه اولیه بیماری پارکینسون باشد. در یک تحقیق، برای تشخیص بیماری، به بیماران گفته شد یک جمله را چند بار بنویسند. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، جملات را هر بار کوچکتر از قبل می نوشتند.

ممکن است متوجه شوید که حس بویایی خود را از دست داده اید و خواب های واضحی می بینید که باعث می شوند در خواب شدیداً تکان بخورید. اگر این علائم چند هفته باقی ماندند، به متخصص اعصاب مراجعه کنید. هر چه سریع تر تشخیص انجام شود، زودتر می توانید درمان را برای مدیریت علائم شروع کنید.

6. جدیدا خروپف می کنید

بر اساس بنیاد ملی خواب، حدود 90 میلیون از آمریکاییان هر از گاهی خروپف می کنند. خروپف مقطعی می تواند در اثر ابتلا به آلرژی یا سرماخوردگی رخ دهد. اما اگر هر شب خروپف می کنید، ممکن است دچار ورم لوزه یا انحراف تیغه بینی شده باشید. اگر خروپف شبانه با علائم دیگری مثل فشار خون بالا، درد قفسه سینه در شب یا ناتوانی در تمرکز کردن همراه است، احتمالا دچار آپنه خواب هستید.

در این عارضه، خواب بیمار به طور مدام مختل می شود. علت این موضوع این است که عضلات پشت گلو نمی توانند مجاری تنفسی را باز نگه دارند. این شرایط آزاردهنده و خسته کننده می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد.

باید با پزشک مشورت کنید تا ببینید جراحی به حل مشکل کمک می کند یا نه. حواستان به خروپف و الگوی خوابیدن خود باشد تا بتوانید اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهید. پزشک می تواند یک برنامه درمانی به شما بدهد تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

7. بیشتر از حالت عادی ادرار می کنید

بیشتر افراد، 6 تا 7 بار در شبانه روز ادرار می کنند. با این حال، این موضوع در همه افراد یکسان نیست. بنابراین اگر تعداد دفعات ادرارتان کمتر یا بیشتر از این میزان است، نگران نشوید. اگر بیشتر از قبل آب یا مایعات می نوشید و تعداد دفعات ادرارتان هم بیشتر شده است، این موضوع کاملا طبیعی است. اما اگر احسساس می کنید بدون هیچ دلیلی بیشتر ادرار می کنید، احتمالا مثانه یا کلیه هایتان مشکل دارند.

این موضوع همچنین می تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری یا بیماری منتقله از راه جنسی باشد. اگر علت بیشتر شدن ادرار را نمی دانید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

8. به طور مرتب دچار سوزش سر معده می شوید

سوزش سر معده، یک احساس سوزش ناراحت کننده در گلو یا قفسه سینه است که در نتیجه اسید معده ایجاد می شود. این عارضه می تواند در نتیجه خوردن غذاهای تند یا مصرف الکل رخ دهد.

چاقی، استعمال دخانیات یا سبک زندگی غیبرطرفال هم با سوزش سر معده در ارتباط است. پزشک ممکن است بتواند عاملی که منجر به سوزش سر معده شده را شناسایی کرده و در تسکین آن کمک کند تا از عارضه های جدی تر در آینده جلوگیری شود.

9. در گونه هایتان دچار راش شده اید

هنگام ورزش کردن، زمانی که دچار تب می شوید یا وقتی که در آب وهوای گرم هستید، گونه هایتان قرمز می شوند. با این حال اگر متوجه یک قرمزی پروانه شکل روی گونه هایتان شده اید و علت را نمی دانید، این مسأله می تواند علامت یک عارضه جدی تر باشد. راش یا بثورات معمولا بدون درد و خارش است، با این حال می تواند علامت لوپوس اریتماتوز باشد که یک بیماری خودایمنی پیچیده است.

بر اساس گزارش های بنیاد لوپوس آمریکا، این بیماری بیشتر خانم هایی که سن شان بین 15 تا 44 سال است را درگیر می کند. ممکن است راش گونه با لوپوس مرتبط نباشد، اما بهترین کار این است که پزشک شما را معاینه کند تا از عدم ابتلا به لوپوس مطمئن شوید. هر چه زودتر پزشک به شما یک برنامه درمانی بدهد، احتمال اینکه بتوانید از سایر علائم بیماری لوپوس اجتناب کنید، بیشتر می شود.

10. دچار بی حسی شده اید

بی حسی می تواند نشانه این باشد که زیاد نشسته اید. اما اگر در یک طرف بدن یا صورت، بازوها یا پاها دچار احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز شده اید، ممکن است دچار سکته شوید. بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید، مراجعه فوری به پزشک است. علاوه بر بی حسی، ممکن است احساس گیجی ناگهانی، تاری دید یا سختی در صحبت کردن را هم تجربه کنید.

اگر احساس می کنید علت بی حسی شما سکته نیست، احتمالا علت آن اختلالات دیگر مثل بیماری گریوز و یا عارضه های ناشی از دیابت است. اگر علائم سکته را دارید و فکر می کنید قرار است سکته کنید، فورا با 115 تماس بگیرید.

11. بدون اینکه بخواهید، دچار کاهش وزن شده اید

اگر رژیم غذایی تان را تغییر داده اید یا بیشتر ورزش می کنید، طبیعی است که وزنتان کم شود. اما اگر هیچ تغییری در رژیم غذایی و روتین ورزشی تان ایجاد نکرده اید اما دچار کاهش وزن شده اید، علت ممکن است یک عارضه جدی باشد.

اگر به طور ناگهانی و بدون تغییر در رژیم غذایی و روتین ورزش بیشتر از چهار و نیم کیلو وزن کم کرده اید، باید برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید. تشخیص هر چه زودتر انجام شود، درمان سریع تر صورت می گیرد و از عارضه های خطرناک تر هم جلوگیری می شود.

12. متوجه شده اید که خال پوستی تان تغییر کرده است

اگر خال پوستی تان قرینه است و شکل و رنگ آن تغییر نکرده است، معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این وجود، اگر متوجه خالی با شکل عجیب شده اید یا رنگ یا شکل یکی از خال هایی که داشته اید تغییر کرده است، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییر ظاهر خال ممکن است نشانه سرطان پوست، مثل ملانوما یا سرطان سلول سنگفرشی باشد. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند بزرگسالان هر سال برای معاینه ی پوست به متخصص مراجعه کنند. با این حال، اگر متوجه تغییری در خال های خود شده اید، باید در سریع ترین زمان ممکن به متخصص پوست مراجعه کنید.

13. مدام احساس تشنگی می کنید

تشنگی، اولین نشانه کم آبی بدن است که می تواند منجر به سردرد، گیجی و سایر علائم ناخوشایند شود. مردان و زنان باید به ترتیب 15.5 و 11.5 فنجان آب در روز بنوشند. اگر متوجه شدید که خیلی بیشتر از قبل تشنه می شوید، این موضوع می تواند با تغییر رژیم غذایی یا روتین ورزشی در ارتباط باشد. بیشتر ورزش کردن، تغییرات آب وهوایی یا مصرف بیشتر غذاهای شور می تواند شما را تشنه تر کند.

اگر افزایش تشنگی به خاطر هیچ کدام از دلایل ذکرشده نیست، علت آن می تواند دیابت باشد. تشنگی زیاد همچنین می تواند عارضه جانبی مصرف بعضی از داروها باشد و می تواند طی دوران بارداری هم رخ دهد. اگر نمی دانید چرا همیشه تشنه هستید، آزمایش خون دهید تا علت معین شود.

14. پوست کف دستتان زبر و ضخیم شده است

در موارد کمیاب، زبر و ضخیم شدن کف دست می تواند نشان دهنده این باشد که یک تومور خوش خیم داخل بدن در حال رشد است. اگر متوجه تغییر پوست کف دستتان شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

15. همیشه خیلی خسته هستید

اگر شب هشت ساعت خوابیده اید، اما احساس می کنید نیاز دارید بیشتر از هشت ساعت بخوابید، احتمالا باید یک سری تغییرات را در سبک زندگی خود ایجاد کنید؛ به طور مثال غذاهای سالم تری بخورید و ورزش کنید. اگر احساس می کنید واقعا سالم هستید، خواب آلودگی شما می تواند نشانه یک مشکل جدی در سلامتی باشد. به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید به علت خستگی همیشگی خود پی ببرید.

16. دچار جوش و آکنه شده اید

بروز جوش و آکنه روی پوست نه تنها آزاردهنده است و عزت نفس افراد را پایین می آورد، بلکه می تواند نشانه عدم تعادل بعضی چیزها در بدن هم باشد. اگر به تازگی محصولات پا ک کننده صورت خود را تغییر داده اید یا پریود شده اید، بروز چند جوش طبیعی است. اما اگر قبلا اصلا جوش نمی زدید و الان دچار جوش و آکنه شده اید، باید این موضوع را جدی بگیرید.

آکنه نشانه این است که بدن در حال تولید چربی بیش از حد است یا در معرض باکتری ها قرار گرفته است. آکنه های سمج که با روش های مختلف درمان نمی شوند، در صورتی رخ می دهند که بدن دچار عدم تعادل هورمونی شده باشد.

این موضوع با ورود به دوران یائسگی هم می تواند رخ دهد. مراجعه به پزشک می تواند در پی بردن به علت بروز جوش مؤثر باشد. ممکن است نیاز شود برای پاکسازی پوستتان به متخصص پوست مراجعه کنید.

17. دچار سرفه های مزمن شده اید

زمانی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید، برای چند روز سرفه می کنید. با این حال، اگر دچار سرفه مداوم شده اید که در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ نداده است، علت آن می تواند نگران کننده باشد. اگر سیگار می کشید، احتمالا دچار سرفه می شوید. در غیر این صورت، سرفه می تواند علامت یک عارضه جدی مثل سرطان ریه و عفونت ریوی باشد.

اگر سرفه همراه با تب باشد، علت می تواند عفونت ریه باشد که برای درمان آن به آنتی بیوتیک نیاز است. سرطان ریه هم باید فورا درمان شود. بنابراین اگر بعد از مدتی سرفه تان برطرف نشد، حتما برای پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنید.

18. پوستتان خشک و ترک خورده شده است

در فصل زمستان که هوا خشک است، خشک شدن پوست طبیعی است. اما پوست خشک و ترک خورده می تواند علامت یک عفونت قارچی، مثل پای ورزشکار باشد. پاهای ما آسیب پذیرترین عضو ما هستند، چون غده های تولیدکننده چربی ندارد. به همین دلیل هیدراته نمی شوند و نمی توانند با رشد باکتری های قارچی مبارزه کنند.

همچنین ممکن است دچار اگزما یا سایر انواع درماتیت ها باشید. شما می توانید اگزما را به راحتی تشخیص دهید، چون علامت این عارضه قرمزی، خارش و خشکی است. اگزما بیشتر شبیه به راش است تا یک ترک خوردگی ساده پوست در اثر کم آبی.

اگر شک کرده اید که اگزما دارید، به متخصص پوست مراجعه کنید. بعد از تشخیص، پزشک می تواند کرم های موضعی یا داروهایی را تجویز کند که در تسکین علائم مفید هستند.

19. به طور ناگهانی در حل مسائل ساده ریاضی مشکل پیدا کرده اید

اگر همیشه در حل مسائل خوب بوده اید، اما اخیرا این کار برایتان سخت شده است، این مسأله را جدی بگیرید. ناتوانی ناگهانی در محاسبه مسائل ریاضی ممکن است به این معنی باشد که دچار مرحله اولیه بیماری آلزایمر شده اید. زمانی که این بیماری شروع به پیشرفت کند، کورتکس مغز تحت تأثیر قرار می گیرد.

کورتکس مسئول مدیریت حل مسائل ریاضی است. پزشک از شما تست های مختلف می گیرد تا ابتلا به آلزامیز را تائید یا رد کند. اگر تشخیص داده شد که دچار آلزایمر هستید، استفاده از دارو و روش های درمانی مختلف می توانند سرعت پیشرفت بیماری را کند کنند.

20. سرگیجه دارید

سرگیجه را می توان احساس چرخیدن اتاق یا احساس عدم تعادل توصیف کرد. اگر هر از گاهی زمانی که یک دفعه می ا یستید دچار سرگیجه می شوید، احتمالا به عارضه هایی مثل فشار خون پایین یا قند خون پایین مبتلا هستید. اما اگر از یک بیماری مزمن رنج می برید، علت زمینه ای ممکن است به بررسی فوری نیاز داشته باشد.

اینکه چه زمانی دچار سرگیجه می شوید، چه احساسی دارید و علائمی که تجربه می کنید را یادداشت کنید. به پزشک عمومی یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا علت را پیدا کنید.

21. اطراف قرنیه چشم تان حلقه های سفید وجود دارند

بروز حلقه های سفید اطراف قرینه عارضه ای است که با نام قوس پیری (آرکوس سنیلیس) شناخته می شود. اگر بالای 30 سال سن داشته باشید، تجربه این عارضه غیرعادی نخواهد بود. اگر سن تان کمتر از 30 سال است و دچار این حلقه های سفید شده اید، علت می تواند نگران کننده باشد. قوس پیری در افراد جوان تر، علامت بالقوه کلسترول بالا است که می تواند در اثر ژنتیک یا داشتن رژیم غذایی نامناسب رخ دهد.

بر اساس گزارش های انجمن قلب آمریکا، کلسترول بد (LDL) یک ماده چرب و موم مانند است که می تواند در دیواره های سرخرگ جمع شود. سطح بالای کلسترول، احتمال ابتلا به سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

اگر این حلقه های سفید را اطراف چشم تان دیدید و سن تان کمتر از 30 سال است، به متخصص چشم مراجعه کنید تا بتوانید سطح کلسترول خونتان را بررسی کرده و سایرعارضه های زمینه ای را شناسایی کنید.

22. دچار پرمویی یا کم مویی شده اید

افزایش رشد موی بدن در دوران بلوغ و کند شدن سرعت آن در دوران میانسالی به بعد طبیعی است. بدن این تغییرات را در رشد مو تجربه می کند، چون سطح هورمون های بدن در دوران های ذکر شده تغییر می کند. تغییر سطح هورمون ها یک موضوع طبیعی است، با این حال تغییر شدید در رشد موی بدن می تواند خطرناک باشد.

تغییرات چشمگیر می توانند نشان دهنده نوسانات ناسالم در سطح هورمون ها باشند. در بیشتر موارد، عدم تعادل هورمونی در زنان منجر به رشد بیش از حد موها و در مردان باعث کم مویی می شود. اگر متوجه کم مویی یا پرمویی شدید شده اید، به پزشک مراجعه کنید تا علت را پیدا کنید.

23. دچار اضافه وزن شدید، فقط در اطراف کمرتان شده اید

وزن زیاد در اطراف شکم می تواند در نتیجه عوامل مختلف از جمله رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، استرس، یائسگی یا ژنتیک باشد. چربی احشایی خطرناک ترین نوع چربی است، چون اندام های حیاتی مثل کبد و ریه ها را می پوشاند. حتی اگر در هیچ کدام از دیگر قسمت های بدن خود چربی ندارید، چربی شکم می تواند به شدت ناسالم و خطرناک باشد.

چربی اضافی شکم می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کند. اگر در آب کردن چربی شکم تان دچار مشکل شده اید، به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به عارضه های ذکر شده را در خود کاهش دهید.

24. ورم کرده اید

تورم علامت رایجی است که نشانه وجود مسئله ای در بدن محسوب می شود. بدن از تورم و التهاب برای مبارزه با عفونت ها، درمان و ترمیم بافت های آسیب دیده استفاده می کند. اگر کف پا یا زانوی شما متورم شده است، به احتمال زیاد علت این عارضه، گردش خون ضعیف است. این یعنی رگ های خونی در حال ضعیف شدن هستند یا در رگ ها لخته خون وجود دارد.

اگر این عارضه درمان نشود، می تواند خطرناک باشد و منجر به سکته یا آسیب های مرتبط با قلب شود. در چنین مواقعی باید فورا به دنبال درمان باشید. اگر دچار التهاب یا تورم شده اید، این موضوع ممکن است نشانه بیماری ادم (Edema) باشد. ادم می تواند در نتیجه یک واکنش آلرژیک یا یک عارضه جدی تر مثل نارسایی قلبی یا بیماری کبدی رخ دهد.

عدم درمان ادم بدن را با مسائلی روبرو می کند. به طور مثال، مایعات اضافی به اندام ها فشار وارد می کنند و می توانند منجر به عارضه های دیگر مثل ضعیف شدن قلب شوند. اگر دچار تورم شده اید و علت مصرف زیاد نمک نیست، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

25. قفسه سینه تان درد می کند

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، درد شکم و قفسه سینه، رایج ترین دلیل مراجعه افراد به اورژانس است. درد در ناحیه قفسه سینه، علامت شناخته شده حمله قلبی یا سایر مسائل قلبی است؛ بنابراین تعجبی ندارد که افراد زیادی به این علت به اورژانس مراجعه می کنند.

درد قفسه سینه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله سوزش شدید سر معده یا کووید-19 رخ دهد. این درد را نادیده نگیرید و در صورت تجربه آن، فورا با 115 تماس بگیرید.

26. دندان هایتان به شدت حساس شده اند

هرچه سن مان بیشتر شود، مینای دندان هایمان ضعیف تر شده و دندان هایمان بیشتر به غذاهای یخ و داغ حساس می شوند. اگر متوجه شده اید که مینای پشت دندان تان به سرعت در حال ضعیف شدن است، این مسأله می تواند نشانه رفلاکس اسید معده باشد.

نوشیدنی ها و میان وعده های شیرین مینای دندان های جلویی را ضعیف می کنند؛ این در حالی است که اسید معده، مسئول از بین رفتن مینای دندان های پشتی است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که 40 درصد از بیماران مبتلا به رفلاکس معده (GERD)، دچار پوسیدگی دندان بودند. برای درمان، در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

27 . لثه هایتان متورم شده اند

سلامت دندان ها مهم تر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. بین باکتری های ایجادکننده بیماری های لثه و باکتری های ایجادکننده بیماری قلبی ارتباط وجود دارد. بنابراین، سلامت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به عارضه های جدی تر، از جمله بیماری قلبی شود. اگر لثه ها حتی به مقدار کمی آسیب ببینند، باکتری ها وارد جریان خون می شوند و از آنجا وارد هر جایی شده و منجر به التهاب در تمام بدن می شوند.

التهاب عارضه ای است که منجر به آسیب دیدن رگ های خونی، از جمله رگ های موجود در قلب می شود. ملتهب شدن لثه ها می تواند نشانه ابتلا به یکی از بیماری های لثه باشد که در نتیجه تجمع باکتری ها رخ می دهند.

می توان از طریق نخ دندان کشیدن مرتب، مسواک زدن و معاینه دندان ها هر شش ماه یکبار از این عارضه ها جلوگیری کرد. اگر لثه تان ملتهب شده، به پزشک مراجعه کنید.

28. در ادرارتان خون مشاهده کرده اید

مشاهده خون در ادرار شوکه کننده است و می تواند نشانه ابتلا به یک بیماری خطرناک باشد. ممکن است دچار عفونت مثانه، سنگ کلیه یا بیماری کلیوی باشید. این موضوع همچنین ممکن است علامت سرطان مثانه یا وجود تومور خوش خیم در مثانه یا کلیه باشد.

بر اساس انجمن سرطان آمریکا، اگر دچار سرطان مثانه باشید، خون در ادرارتان ممکن است حتی همراه با درد یا ناراحتی هم نباشد. خون در ادرار ممکن است یکبار رخ دهد، تا چند وقت چیزی مشاهده نکنید و دوباره بعد از چند هفته اتفاق بیفتد. دفعه اولی که در ادرارتان خون مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

29. روی پوستتان راش دارید

راش تاول دار و همراه با خارش ممکن است به نظر یک واکنش آلرژیک ساده یا اگزما باشد. اما در بعضی مواقع، راش ممکن است از ابتلا به بیماری سلیاک خبر دهد. این بیماری خودایمنی در اثر واکنش دستگاه گوارش به گلوتن رخ می دهد. بعضی از بیماران هیچ علائم گوارشی را از خود بروز نمی دهند. بر اساس بنیاد بیماری سلیاک، در سراسر جهان فقط 1 نفر از 100 نفر دچار این بیماری می شود.

قبل از حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند از شما تست حساسیت به گلوتن بگیرد تا متوجه شود علت راش پوستی شما بیماری سلیاک است یا فاکتورهای محیطی مقصر این عارضه هستند.

30. دچار درد خنجرمانند در کمر شده اید

در صورت برداشتن اجسام سنگین، ممکن است دچار کمردرد شوید. اما اگر به طور ناگهانی در کمرتان احساس درد شدید می کنید که با آسیب عضلانی در ارتباط نیست، این موضوع می تواند نشانه ی پارگی آئورت باشد. این عارضه زمانی ایجاد می شود که یک آنوریسم در آئورت رشد کند و یک یا چند لایه از دیواره های سرخرگ شکاف بردارند.

ممکن است حتی رشد آنوریسم را احساس نکنید، چون این عارضه معمولا بدون علامت است. بر اساس یافته های کلینیک مایو، در صورت ابتلا به پارگی آئورت، فرد ممکن است دچار درد خنجرمانند در ناحیه کمر بشود.

این درد ممکن است همراه با سختی در تنفس، از دست دادن هوشکمک، حالت تهوع یا علائم سکته مثل بی حسی بدن باشد. اگر به مدت 20 دقیقه احساس تیر کشیدن کمر را تجربه کردید که با هیچ علامت دیگری همراه نیست، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

31. در مدفوع تان خون است

زمانی که خون را در جایی که نباید باشد، (به ویژه در مدفوع) مشاهده می کنید، علت می تواند نگران کننده باشد. قبل از اینکه بترسید، رژیم غذایی اخیرتان را در نظر بگیرید. اگر در چند روز اخیر چغندر، آب میوه قرمز رنگ یا ژلاتین قرمز خورده اید، رنگ مدفوع تان ممکن است قرمز روشن شود. نباید این را با خون اشتباه بگیرید.

مشاهده خون در مدفوع ممکن است نشانگر ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) مثل بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد. خون در مدفوع همچنین می تواند علامت سرطان روده بزرگ باشد. تعداد مرگ ومیر ناشی از این سرطان به دلیل تشخیص و درمان سریع، در سال های اخیر 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

32. مفاصلتان متورم و سفت شده اند

سفتی مفاصل می تواند در صورت افزایش وزن یا بعد از انجام تمرینات ورزشی شدید رخ دهد. با این حال اگر سفتی مفاصل با مسائلی در حرکت یا تورم همراه باشد، ممکن است نشانه یک مشکل جدی تر باشد. اگر به طور مداوم درد مفصلی دارید، ممکن است به آرتریت روماتوئید (RA) مبتلا باشید. این بیماری، رایج ترین نوع آرتریت است.

علائم این بیماری معمولا در افراد 30 تا 60 سال رخ می دهد. این بیماری خودایمنی منجر به التهاب در مفاصل می شود و حرکت کردن را محدود و دردناک می کند. بیماری آرتریت روماتوئید هیچ علتی ندارد و متأسفانه هیچ درمانی هم ندارد . با این وجود، با مراجعه زودتر به پزشک می توانید با دریافت برنامه درمانی، بدون تحمل سختی زیاد به زندگی خود ادامه دهید.

33. مدام دچار خونریزی بینی می شوید

خشکی، آلرژی و تحریک شدن می تواند باعث خونریزی بینی شود؛ بنابراین اگر هر از گاهی دچار این عارضه شدید، نگران نشوید. داروهای رقیق کننده خون هم می توانند زمانی که سایر فاکتورهای بالقوه تحریک می شوند، شما را بیشتر مستعد خون دماغ شدن کنند.

با این حال، خونریزی مزمن بینی مسأله نگران کننده ای است، چون می تواند نشانه سرطان خون (لوکمیا) یا تومور بینی باشد. اگر بینی تان آسیب دیده و خونریزی آن متوقف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر هفته دچار خونریزی بینی می شوید یا خونریزی بینی تان بیشتر از 20 دقیقه طول می کشد، برای بررسی علت از پزشک کمک بگیرید. پزشک روش هایی مثل استفاده از دستگاه بخور یا تغییر داروهای آلرژی را پیشنهاد می دهد تا خونریزی تان برطرف شود.

34. عضلاتتان ضعیف یا سفت شده اند

ضعف عضلانی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. شاید روز قبل زیاد ورزش کرده اید یا سرماخورده اید. اگر علت ضعف عضلانی، موارد ذکر شده بود، ضعف یا سفت شدن عضلات باید طی چند روز برطرف شود. اما اگر علائم باقی ماندند، ممکن است دچار سندرم خستگی مزمن (CFS)، دیستروفی عضلانی، کمبود سدیم یا دیگر عارضه های خطرناک شده باشید. اگر ضعف یا سفتی عضلاتتان طی چند روز برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید.

35. وقتی بلند می شوید، دچار سرگیجه می شوید

شاید برای شما هم پیش آمده که بعد از نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت زمانی که ایستادید، دچار سرگیجه شده اید. این شرایط نوعی افت فشار خون است که به آن فشار خون شرایطی یا افت فشار خون هنگام ایستادن (هیپوتانسیون ارتواستاتیک) می گویند. اگر هر از گاهی دچار این عارضه می شوید، جای نگرانی نیست. اما اگر به طور مکرر بعد از بلند شدن دچار سرگیجه می شوید یا این مسأله با غش کردن یا تاری دید همراه است، ممکن است دچار یک مشکل جدی تر شده باشید. این عارضه می تواند نشانه این باشد که دچار یکی از بیماری های زیر هستید.

  • مسائل قلبی: ضربان قلب پایین یا مسائل مربوط به دریچه قلب می توانند منجر به افت فشار خون شوند، چون بدن نمی تواند زمانی که بلند می شوید، خون را به سرعت کافی به گردش در بیاورد.
  • عارضه های مربوط به غدد مترشحه داخلی: مسائل تیروئیدی، دیابت یا سایر عارضه های مربوط به غدد مترشحه داخلی هم می توانند منجر به سرگیجه هنگام ایستادن شوند، چون این عارضه ها می توانند به اعصابی که فشار خون را تنظیم می کنند، آسیب برسانند.
  • اختلالات سیستم عصبی: اگر به عارضه ای مثل بیماری پارکینسون مبتلا باشید، دچار افت فشار خون شرایطی می شوید، چون سیستم عصبی نمی تواند جریان خون را تنظیم کند.

تعداد دفعاتی که طی روز دچار سرگیجه می شوید، همچنین احساستان را یادداشت کنید. به پزشک مراجعه کرده تا علل احتمالی را پیدا کنید.

کلام پایانی

همیشه علائم بیماری ها خود را به طور واضح نشان نمی دهند. در این مقاله از خبرنگاران مگ به بررسی 35 علامت پنهان اشاره کردیم که نشان دهنده بیماری های خطرناک هستند. اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک یا متخصص مربوطه مراجعه کنید.

منبع: eat this

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2753

به "35 نشانه خطرناک که خبر از یک بیماری پنهان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 نشانه خطرناک که خبر از یک بیماری پنهان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید