بیماری های خاص از طرف وزارت بهداشت دارای تمهیدات خاصی هستند

به گزارش هدا بلاگ، مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : مجموع تعداد بیماران خاص و پیوندی استان بیش از 4 هزار و 506 نفر است.

بیماری های خاص از طرف وزارت بهداشت دارای تمهیدات خاصی هستند

به گزارش ، بهنام روندی مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : بیماری های خاص به گروهی اطلاق می گردد که از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای آن ها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است.

او گفت : طی سال های اخیر در راستای سامان گرفتن خدماتی که برای این گروه از بیماران ارائه می گردد تقسیم بندی خاصی اجرا شده، براساس این تقسیم بندی ها بیماران خاص در چهار گروه اصلی بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و ام اس قرار می گیرند.

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای علوم پزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در کنار این چهار گروه بیماران خاص چندین بیماری همچون بال پروانه ای، اوتیسم، متابولیک، نقص سیستم ایمنی و چندین بیماری نادر به اسم بیماری های صعب العلاج قرار می گیرند.

او اضافه کرد: در این تقسیم بندی ها چند بیماری دیگر هم وجود دارد که در واقع ناشی از بیماری دیگر بوده و شخص مجبور شده به علت از دست رفتن عملکرد یکی از ارگان های حیاتی پیوند اعضا داشته باشد همچون پیوند کلیه، قلب، ریه، کبد، پانکراس و... که به وسیله وزارت بهداشت تحت حمایت های خاصی هستند.

روندی اشاره ای به تعداد بیماران خاص استان داشت و ادامه داد: مجموع تعداد بیماران خاص و صعب العلاج و پیوندی استان بیش از 4 هزار و 506 نفر است که 3 هزار و 526 نفر از این تعداد در مرکز استان و مابقی در دیگر شهرستان های استان هستند.

او گفت: به تفکیک تعداد بیماران هموفیلی استان 231 نفر، تالاسمی 301 نفر، دیالیزی خونی و صفاقی 673 نفر، ام. اس یک هزار و 870 نفر هستند.

روندی تعداد بیماران بال پروانه ای استان را 15 نفر خاطرنشان کرد و گفت: از طرف وزارت بهداشت برای بیماران هرساله یک بسته حمایتی در نظر گرفته می گردد که در برگیرنده خدمات حمایتی و درمانی برای این بیماران در مراکز دولتی وابسته به وزارت بهداشت است که در چارچوب برنامه های اجرایی طرح و تحول سلامت و قانون بودجه ای هرساله به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می گردد.

این مسئول در شرح این بسته حمایتی، اضافه کرد: در این بسته تعدادی از دارو های اصلی مورد احتیاج این بیماران مورد حمایت های بیمه ای و دولتی قرار گرفته و تعدادی از بیماران که احتیاجمند خدمات آزمایشگاهی مکرر، تصویربرداری مختلف و... هستند به تعدادی که وزارت بهداشت تصمیم گیری نموده در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رایگان ارائه می گردد.

او در مورد مسری و قابل انتقال بودن بیماری های خاص، اضافه کرد: این بیماری جزء دسته ای از بیماران هستند که قابلیت واگیری ندارند و عمدتا ناشی از مسائل و نقص های ژنتیکی و یا در طول زندگی به علت مسائل و عوارض ناشی از بیماری های دیگر در بدن ایجاد می شوند.

روندی در مورد واکسیناسیون بیماران خاص استان علیه کرونا، گفت: با توجه به همه گیری وسیع بیماری کرونا در سطح جامعه و شرایط بیماران خاص، احتیاجمند تمهیدات خاصی هستند که ممنوعیت جابه جایی این بیماران بین شهر ها و استان های مختلف به اسم اولین برنامه ای بود که از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد.

او ادامه داد: با توجه به سیستم ایمنی بدن این بیماران نمی گردد مانند افراد عادی در مراکز بهداشتی به صورت سرپایی واکسینه شوند، واکسیناسیون این افراد حتما باید در کلینیک های تخصصی دانشگاهی و در بیمارستان ها با تمهیدات خاصی انجام گردد و نوع واکسن این بیماران هم خاص است.

روندی گفت: طی روز های اخیر بیش از 600 نفر از بیماران خاص استان علیه کرونا واکسینه شدند و واکسیناسیون این بیماران در کلینیک تخصصی شهید فتاحی و بوستان کمان کان ادامه دارد .

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3192

به "بیماری های خاص از طرف وزارت بهداشت دارای تمهیدات خاصی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های خاص از طرف وزارت بهداشت دارای تمهیدات خاصی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید